خلاصة:
هدف نهایی آموزش کارکنان، کارایی و اثربخشی بیشتر و بهتر کارکنان است؛ بنابراین بررسی و آگاهی از نتایج و بازده آموزش کارکنان، لازمه فرآیند آموزش است و با این کار حلقه آموزش تکمیل می شود. بنابراین، ارتقای مستمر کیفیت آموزش عالی مستلزم انجام مداوم ارزیابی آموزش است. تحقیق حاضر با هدف سنجش میزان اثربخشی دوره های آموزشی تخصصی درجه داری رسته آگاهی ناجا انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه فراگیران و فرماندهان مرکز آموزش شهید چمران کرج تشکیل می دهند که هرکدام از گروه های جامعه آماری به صورت تمام شمار نمونه گیری شده و مورد سنجش قرار گرفته اند. ابزار سنجش این پژوهش پرسش نامه محقق ساخته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که فرماندهان با میانگین رتبه ای 71/ 4 و فراگیران با میانگین 16/ 4 از دروس ارائه شده و برنامه های آموزشی و استادان دوره اظهار رضایت کرده اند.
ملخص الجهاز:
"٣- ارزشیابی سطح سوم (میزان تغییرات رفتـاری و عملکـردی ): ایـن سـطح ارزیابی که حدود ٣ماه بعد از فارغ التحصـیلی فراگیـران در محـیط کـار از دو دیـدگاه فرماندهان بلافصل و خود فراگیران انجام شده ، که باتوجـه بـه یافتـه هـای تحقیـق و ضریب بتا (که نوعی ابزار سنجش میزان تأثیر هر درس بر یادگیری فراگیـران از کـل دوره می باشد) به دست آمده : الف ) ارزشیابی برنامه های آموزشی از منظر فرماندهان : فرماندهان بلافصل بـه ترتیـب دروس مشاهده وتوصیف ، امور منابع مخبرین ، آمادگی جسمانی ، حفظ صـحنه جـرم ، بازرسی نفر وخودرو و اماکن و گشت آگاهی را ضعیف ارزیابی و توصیف کرده انـد کـه ماهیت دروس مورد اشاره از طیف عملی و مهارتی است ."