خلاصة:
این پژوهش، به بررسی تأثیر انواع مختلف رسانهها بر روی تصمیمگیری افراد در مورد احتمال شرکت یا عدم شرکت در انتخابات ریاستجمهوری سال 1396 در اصفهان پرداخته است. در این رستا، درحالیکه تأثیر رسانهها بر روابط سیاسی بسیار مورد توجه بوده است، تحقیقات تجربی بسیار ناچیزی به منظور بررسی تأثیرات انواع مختلف رسانهها بویژه در ارتباط با عرصه انتخابات ریاستجمهوری وجود دارد. بنابراین، مطالعه حاضر، با تقسیم رسانهها به پنج نوع روزنامهها و مطبوعات، تلویزیون، اخبار ماهوارهای، سایتهای خبری اینترنتی و بحثهای سیاسی درون شبکههای اجتماعی مجازی قصد دارد به پیشبینی تأثیرات این رسانهها بر تصمیمگیری افراد در مورد احتمال شرکت یا شرکت نکردن در انتخابات ریاستجمهوری سال 96 بپردازد. جامعه آماری این پژوهش شهروندان شهر اصفهان در فروردین و اردیبهشت سال 1395 میباشد که فرضیات پژوهش با حجم نمونه 350 نفری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان میدهد که تنها سه رسانه شبکههای خبری ماهوارهای، سایتهای خبری اینترنتی و بحثهای سیاسی درون شبکههای اجتماعی مجازی بهعنوان متغیرهای پیشبین بر روی تمایل به مشارکت در انتخابات ریاستجمهوری سال 96 تأثیر داشتند و دو متغیر مطبوعات و اخبار تلویزیونی تأثیر معنیداری برای شرکت در انتخابات نداشتند. از سوی دیگر نتایج نشان میدهد درحالیکه ماهوارهها باعث کاهش احتمال شرکت شهروندان در انتخابات میشوند، اما سایتهای خبری اینترنتی و شبکههای اجتماعی مجازی باعث افزایش احتمال مشارکت مردم در انتخابات میشوند.
ملخص الجهاز:
بنابراین ، مطالعه حاضر، با تقسیم رسانه ها بـه پـنج نـوع روزنامـه هـا و مطبوعات، تلویزیون، اخبار ماهوارهای، سـایت هـای خبـری اینترنتـی و بحـث هـای سیاسـی درون شبکه های اجتماعی مجازی قصد دارد به پیش بینی تأثیرات این رسانه ها بـر تصـمیم گیـری افـراد در مورد احتمال شرکت یا شرکت نکردن در انتخابات ریاست جمهوری سال ٩٦ بپردازد.
نتایج پژوهش نشان میدهد که تنها سه رسانه شبکه های خبری ماهوارهای، سایت های خبری اینترنتی و بحـث هـای سیاسـی درون شبکه های اجتماعی مجازی به عنوان متغیرهای پیش بین بـر روی تمایـل بـه مشـارکت در انتخابـات ریاست جمهوری سال ٩٦ تأثیر داشتند و دو متغیر مطبوعات و اخبار تلویزیونی تأثیر معنیداری برای شرکت در انتخابات نداشتند.
در ایران نیز اگرچه برخی از پژوهشـگران از قبیـل جهـانگیری و زارچـی (١٣٩١)، هرسیج و همکاران (١٣٩٠)، اسماعیلی و موحدیان (١٣٨٨)، فیروزجاییان و جهـانگیری (١٣٨٧)، پناهی و عالیزاده (١٣٨٤) به بررسی رابطه بین استفاده از رسانه های مختلف و مشارکت سیاسـی پرداختـه انـد امـا اولا هـیچ کـدام از آنهـا صـرفا بـر روی انتخابـات ریاست جمهوری تمرکز نکردهاند و ثانیا تنها به بخشی از انواع رسـانه هـا پرداختـه انـد، درحالیکه در این پژوهش سعی خواهد شد تا بر روی مجموعه مختلفی از رسانه هـا از قبیل مطبوعات و روزنامه هـا، تماشـای اخبـار رادیـو و تلویزیـون، شـبکه هـای خبـری ماهواره ها، استفاده از خبرگـزاریهـای مختلـف در اینترنـت و بحـث هـای سیاسـی در شبکه های اجتماعی و تأثیرات آنها بر روی تصمیم گیری افراد در مورد احتمال شرکت یا عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ٩٦ پرداخته شود.
MySpace politics: Uses and gratifications of befriending candidates, Journau of Broadcastin) and Euectronic Media, 53, 4, 567–583.
Social networks in political campaigns: Facebook and the 2006 midterm elections, mamer mresented at the American Pouiticau Tcience Association annuau meetin).