خلاصة:
ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺗﺎب آوری و ﻋﺰّت ﻧﻔﺲ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ ﺷﺎﻏﻞ ﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ در دﺑﯿﺮﺳﺘﺎن ﻫﺎ ﺑﺎ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻫﻨﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎی ﮐﺎرداﻧﺶ در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 96- 95 ﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن اﺳﺖ. اﯾﻦ دو ﻣﻮﻟﻔﻪ ﺑﻌﻨﻮان ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﺣﺎﯾﺰ اﻫﻤﯿﺖ در ﺳﻼﻣﺖ روان، ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و آﯾﻨﺪه ی ﺷﻐﻠﯽ، در داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﯽ و ﻫﻨﺮﺳﺘﺎﻧﯽ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ی ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ -ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ای اﺳﺖ ﮐﻪ در آن ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ از داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮی ﮐﻪ در ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ی دوم دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﻬﺎ و ﻫﻨﺮﺳﺘﺎن ﻫﺎی ﮐﺎرداﻧﺶ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن اﺻﻔﻬﺎن ﻣﺸﻐﻮل ﺑﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ ﺑﻮدﻧﺪ، اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺷﺎﺧﻪ ی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ(ﻧﻈﺮی ﯾﺎ ﮐﺎرداﻧﺶ) ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺘﻐﯿﺮ ﻣﻼک ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد و دو ﻣﺘﻐﯿﺮ ﺗﺎب آوری و ﻋﺰت ﻧﻔﺲ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺑﻮدﻧﺪ. اﺑﺰار ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ی ﺗﺎب آوری ﮐﺎﻧﺮ و دﯾﻮﯾﺪﺳﻮن (CD-RISC) و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ی اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻋﺰت ﻧﻔﺲ ﮐﻮﭘﺮاﺳﻤﯿﺖ (SEI) ﺑﻮد و ﺑﺮای دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ از آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ(آزﻣﻮن t) اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﯾﺪ. اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﺸﺎن داد، ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﺗﺎب آوری 0/013= )sigو ﻋﺰت ﻧﻔﺲ 0/004= sigدر داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﯽ ﺑﺎ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻫﻨﺮﺳﺘﺎﻧﯽ ﺗﻔﺎوت داﺷﺘﻪ و ﻣﯿﺰان ﻫﺮ دو ﺷﺎﺧﺺ در داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ ﻫﻨﺮﺳﺘﺎﻧﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ. ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮه ﺗﺎب آوری ﺑﺮای داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﯽ 56 و ﻫﻨﺮﺳﺘﺎﻧﯽ 63 ﺑﻮده (ﻣﺤﺪوده ﻧﻤﺮه 100-0)و ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻧﻤﺮه ﻋﺰت ﻧﻔﺲ ﺑﺮای داﻧﺶ آﻣﻮزان دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﯽ 31/82 و ﻫﻨﺮﺳﺘﺎﻧﯽ 35/30 ﺑﻮده اﺳﺖ (ﻣﺤﺪوده ﻧﻤﺮه 50- 0). ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺗﺎب آوری و ﻋﺰت ﻧﻔﺲ ﺑﺎ اﻧﺘﺨﺎب رﺷﺘﻪ ی ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﻮﯾﮋه ﺷﺎﺧﻪ ی ﻧﻈﺮی و ﮐﺎرداﻧﺶ در ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ در ﻫﺪاﯾﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻮﺛﺮ واﻗﻊ ﮔﺮدد.
ملخص الجهاز:
٢١٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال دوم ، شماره هفدهم ، بهار ١٣٩٦ يافته هاي اين مطالعه نشان داد که تاب آوري و عزت نفس با انتخاب رشته ي تحصيلي بويژه شاخه ي نظري و کاردانش در تعامل ميباشد و اين موضوع ميتواند در هدايت تحصيلي دانش آموزان موثر واقع گردد.
(به نقل از نصير، ١٣٨٩) 1 - Sherman & Simonton 2 - Argyle 3 - Baldwin & etal 4 - Theresa 5 - Frances & Bernat ٢١٨ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال دوم ، شماره هفدهم ، بهار ١٣٩٦ ارتقاء تاب آوري منجر به رشد افراد در به دست آوردن تفکر و مهارت هاي خود مديريتي بهتر و دانش بيشتر مي شود.
مفهوم تاب آوري طي تحقيقات سه دهه گذشته علوم اجتماعي به مثابه يک پديده چند بعدي شناخته شده است 1 - Fuller 2 - Davis بررسي مقايسه اي شاخص هاي تاب آوري و عزت نفس دانش آموزان مقطع متوسطه ي دوم دبيرستان هاي نظري..
در پژوهشي که توسط ساماني، جوکار و صحراگرد در بين دانشجويان صورت گرفت ، پايايي آن را ٠/٩٣ گزارش کردند و روايي (به روش تحليل عوامل و روايي همگرا و واگرا) توسط سازندگان آزمون در گروه هاي مختلف عادي و در خطر احراز گرديد (ساماني و همکاران ، ٢٠٠٦) بررسي مقايسه اي شاخص هاي تاب آوري و عزت نفس دانش آموزان مقطع متوسطه ي دوم دبيرستان هاي نظري..
بررسي مقايسه اي شاخص هاي تاب آوري و عزت نفس دانش آموزان مقطع متوسطه ي دوم دبيرستان هاي نظري..