خلاصة:
تمجید و پاسخ به آن جزو زوج های هم جوار تلقی می گردند که دربرگیرنده جفت نوبت ها می شوند. با توجه به این که پاسخ به تمجید در بسیاری از زبان ها حالتی کلیشه ای پیدا کرده است و با توجه به این که زنان در کاربرد زبان و تبعیت از هنجارهای زبانی حساسیت بیشتری دارند مقاله حاضر به بررسی و مقایسه پاسخ زنان و کودکان به تمجید می پردازد. نتایج بررسی ها نشان می دهد که کودکان استفاده کاملا خلاقانه و غیرتکراری از زبان دارند و توضیح، بارزترین پاسخ در برابر تمجید در آن هاست. اما زنان که در طبقه بزرگسالان قرار می گیرند، کاملا وابسته به قواعد اجتماعی هستند و از عبارات کلیشه ای مخصوصا تشکر در پاسخ به تعریف و تمجید استفاده می کنند. در این میان الگوهای زبانی کودکان دختر نزدیکی بیشتری با الگوهای زبانی زنان داشت.
ملخص الجهاز:
"بنابراین با توجه به پژوهش های پیشین ، که در آنها مقایسه ای در مورد تفاوت تعارفات زنان و کودکان ایرانی و به ویژه نوع تعریف و تمجید آن انجام نشده است ، ضرورت انجام چنین تحقیقی خود را بیش تر نشان می دهد.
میزان استفاده از این دسته ها در کودکان پسر و دختر به قرار زیر است : جدول (١) انواع تعریف و تمجید درکودکان نوع تعریف و تمجید توضیح سکوت تشکر تشکر ـ توضیح پسران ٥٦درصد ٢٥درصد ١٨/٧درصد ــــ دختران ٥٠ درصد ٢٣ درصد ١٦/٦ درصد ١٠ درصد همانطور که مشاهده می شود کودکان کمترین استفاده از عبارات کلیشه ای مثل تشکر را می کنند و در مقابل بیش از نیمی از مواقع در مورد وسیله موردنظر خود توضیحی ارایه می دهند.
میزان استفاده از این چهاردسته به قرار زیر است : جدول (٢) انواع تعریف و تمجید در زنان نوع تعریف و تمجید تشکر عبارت کلیشه ای (قابل نداره) رد تعریف توضیح میزان هر نوع ٥٠درصد ٣٠درصد ٣/١٣درصد 6/6 در تجزیه و تحلیل این دادهها باید گفت همانطور که مشاهده می کنید، برخلاف کودکان توضیح کمترین درصد را به خود اختصاص داده است و آن چند نفری که توضیح در برابر تعریف دادند رابطه ی صمیمی با تعریف کننده داشتند.
در این مقاله به بررسی نظام تعریف و تمجید در دو گروه سنی کودکان شش تا هشت ساله ی پسر و دختر و زنان تحصیل کردهی بالای ٢٠ سال پرداخته شده است ."