خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی زیرساختهای اشتراک دانش در دانشگاه شهید چمران اهواز از
دیدگاه جامعه علمی این دانشگاه یعنی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.
روششناسی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه
پژوهش را جامعه پژوهشی دانشگاه یعنی اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل
میدهند. جامعه نمونه با روش تصادفی طبقهای به تفکیک جنسیت و دانشکده صورت گرفت. ابزار
گردآوری اطلاعات پرسشنامهای است که بر مبنای یافتههای پژوهش پورسراجیان، اولیاء و سلطانی
علی آبادی (1392) و نیز پرسشنامه ی سلیمانپور (1394) تدوین شده بود.
یافتهها: تحلیل دادهها،ا بیانگر این بود که درباره وجود کلیت هر پنج مولفه اشتراک دانش، یعنی
فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، راهبردهای مدیریتی، عوامل ساختاری اداری، ساختار فرهنگی و
عوامل انسانی از نظر اساتید و دانشجویان نوعی اتفاقنظر وجود دارد ولی در مورد جزئیات مولفه های
تشکیل دهنده این زیرساختها برخی اختلاف نظرهایی بین اعضای هیات علمی و دانشجویان وجود
دارد.
نتیجه گیری: نتایج بیانگر این است که، وضعیت حاضر زیرساختهای اشتراک دانش در دانشگاه
شهید چمران در حد متوسط است که در صورت توجه جدیتر به پیادهسازی مدیریت دانش در
این دانشگاه، چه از سوی مسئولین دانشگاه و چه از سوی قطب علمی مدیریت دانش که در این
دانشگاه مستقر است، موفقیت نسبی حاصل خواهد شد.
Objective: The aim of this study is to examine the sharing of knowledge at the University of martyr Chamran infrastructure from the perspective of the scientific community of the university's faculty members and graduate students.
Methodology:. This study was descriptive survey method. All the research community martyr Chamran university professors a total of 535 persons، and 6،000 graduate students at the University of MyDad. Selected sample was randomly stratified according to sex، school and using Grjsy table - Morgan became clear. Accordingly، the sample population of 225 people for the faculty and for graduate students was 361. In order to check the status of existing infrastructure by building scale of Likert، and using the whole five choices for each، from 1 to 5 based on the findings Pvrsrajyan، parents and Soltani LyBady (1392) and questionnaire Slyman Pour (1394) was formulated with the necessary data thereby collected.
To judge the utility of existing infrastructure based on the whole businessman and colleagues (1386) was done in accordance with the range of 1 to 33/2 undesirable، from 34/2 to 67/3 to 68/3 to 5 relatively favorable and the desirable.
Results: Data analysis showed that the existence of the totality of all five components of the sharing of knowledge، technologies of information and communication management strategies، administrative structure elements، structure، culture and human factors of a university faculty consensus there are details about the features of these substructures some disagreements between faculty and students.
ملخص الجهاز:
یافته ها: تحلیل داده ها،ا بیان گر این بود که درباره وجود کلیت هر پنج مؤلفه اشتراک دانش ، یعنی فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی، راهبردهای مدیریتی، عوامل ساختاری ـ اداری، ساختار فرهنگی و عوامل انسانی از نظر اساتید و دانشجویان نوعی اتفاق نظر وجود دارد ولی در مورد جزئیات مؤلفه های تشکیل دهنده این زیرساخت ها برخی اختلاف نظرهایی بین اعضای هیأت علمی و دانشجویان وجود دارد.
بدون شک دست یافتن به تمام موارد ذکر شده نیازمند وجود برنامه های راهبردی، پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی، برقراری نظام پاداش و دستمزد، سنجش مستمر وضعیت دانش سازمانی، آموزش مفاهیم مرتبط بر اساس مدیریت دانش ، و به عبارت دیگر، مجموعه ای از ملزومات پشتیبانی فنی و مدیریتی است که زیرساخت های لازم را تشکیل میدهند؛ و اما در اینجا مسئله این است که زیرساخت های لازم برای استقرار اشتراک دانش تا چه حد در دانشگاه شهید چمران فراهم هستند.
وضعیت فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی موجود برای اشتراک دانش از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز چگونه است ؟ ٢.
وضعیت ساختار سازمانی موجود برای اشتراک دانش از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز چگونه است ؟ ٤.
وضعیت ساختار فرهنگی موجود برای اشتراک دانش از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید چمران اهواز چگونه است ؟ ٥.
جدول ٢: میانگین مؤلفه های زیرساخت عوامل راهبردهای مدیریتی در دانشگاه شهید چمران اهواز (رجوع شود به تصویر صفحه) سؤال سوم پژوهش ، وضعیت "ساختار سازمانی" موجود برای اشتراک دانش را بررسی کرده بود.