خلاصة:
هدف این تحقیق توصیفی- همبستگی بررسی تاثیر هوش هیجانی بر روحیه کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای کشاورزی در دانشگاه تربیت مدرس است. جامعه آماری تحقیق شامل 764 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بود که با توجه به جدول کرجسی و مورگان، تعداد 256 نفر از آنان با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه با نظر پانلی از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی در دانشگاه تربیت مدرس، تایید شد. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق آزمون مقدماتی انجام شد و میانگین مقادیر آلفای کرونباخ برای بخش هوش هیجانی 72/ 0 و برای بخش روحیه کارآفرینی 85/ 0 محاسبه شد. همچنین روایی تشخیصی و پایایی ترکیبی ابزار تحقیق نیز از طریق برآورد مدل اندازهگیری و پس از انجام اصلاحات لازم تعیین شد. برای پردازش دادهها از روش تحلیل واریانس – کوواریانس در دستگاه معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری تحقیق نشان داد که هوش هیجانی بر روحیه کارآفرینی دانشجویان تاثیر مثبت و معنیداری دارد بهطوری که این متغیر در حدود 55 درصد از واریانس روحیه کارآفرینی را تبیین کرد.
ملخص الجهاز:
تحليل تأثير هوش هيجاني بر روحيه کارآفريني دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه تربيت مدرس Analysis Effect of Emotional Intelligence on Entrepreneurial Spirit of Agricultural Students in Tarbiat Modares University تاريخ دريافت مقاله :٩٥/٠٨/٠٣ امير نعيمي ∗ نفيسه صلاحي مقدم ∗∗ پريسا نجفلو∗∗∗ چکيده : هدف اين تحقيق توصيفي- همبستگي بررسي تأثير هوش هيجاني بر روحيه کارآفريني دانشجويان تحصيلات تکميلي رشته هاي کشاورزي در دانشگاه تربيت مدرس است .
با توجه به مطالب اشاره شده در بخش هاي پيشين و در قالب هدف اصلي پژوهش شامل بررسي رابطه هوش هيجاني و کارآفريني در دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه تربيت مدرس و بر اساس مرور ادبيات ، در اين بخش مدل مفهومي پژوهش ترسيم شده است (شکل ١).
Khalifi & Nasimifar انگيزه پيشرفت مهارت درون فردي کنترل دروني مهارت بين فردي ريسک پذيري روحيه کارآفريني هوش قابليت انطباق هيجاني استقلال طلبي مديريت استرس خلاقيت خلق عمومي شکل (١) مدل مفهومي تحقيق بنابراين با توجه به مدل مفهومي تحقيق ، سؤال هاي زير قابل طرح است : - آيا مؤلفه هاي تشکيل دهنده هوش هيجاني، قابليت اعتماد و اعتبار لازم براي سنجش اين سازه را دارند؟ - آيا مؤلفه هاي تشکيل دهنده روحيه کارآفريني از روايي و پايايي لازم برخوردارند؟ - آيا بين هوش هيجاني و روحيه کارآفريني رابطه وجود دارد؟ روش شناسي پژوهش اين پژوهش از نظر هدف ، کاربردي و به لحاظ نحوه گردآوري اطلاعات ، توصيفي و از نوع همبستگي و به طور مشخص مبتني بر مدل معادلات ساختاري بود.
همچنين ، با توجه به نتايج مدل ساختاري مشخص شد که فرضيه تحقيق مورد پذيرش قرار گرفته و متغير هوش هيجاني از اثر مثبت و معنيداري بر متغير وابسته برخوردار بود، به نحوي که درمجموع ٥٥ درصد از واريانس کارآفريني دانشجويان تحصيلات تکميلي رشته هاي کشاورزي در دانشگاه تربيت مدرس را تبيين کرد.