خلاصة:
در این تحقیق تکنیک بافت سه نمونه از دست بافت های کمیاب ایل قشقایی را بررسی کرده ایم. در دو نمونه اول به شباهت و تفاوت ساختار بافت هر کدام از آنها یعنی شیشه در مه بافی و ایی بافی (دو لایه بافی) اشاره کرده ایم. تشابه این دو بدین گونه است که هر دو دست بافته ای است دارای، تخت بافت از نوع پود کشی، و تار نما که در چله کشی آنها از دو رنگ متضاد استفاده می شود. و تفاوت آنها در این است که شیشه در مه یک لایه بود در حالی که ایی دو لایه است. در چله کشی شیشه در مه تارهای رو یکدست تیره و زیر رنگ روشن استفاده می شود در صورتی که تارهای ایی یک به یک تیره و روشن است. وارونه چین بافی سومین نوع تحت باف از نوع پودپیچی بوده که شباهت زیادی با رندبافی (ورنی بافی) دارد اما به لحاظ استفاده از تکنیک خاص نقوش مورد استفاده، ظریف بافته می شود.
This study examines weaving techniques in three rare samples of Ghashghaei tribe hand-woven artifacts. Two first samples، “Shishe dermeh baafi” and “O’ei baafi” (2 laaye baafi) we found similarities and differences in the weaving structures، which are: Similarities: Both are hand-woven products woven through flat weaving، having two opposite colours warp and woof. Differences: “Shishe dermeh baafi” is one layered while “O’ei baafi” is a two layered woven object. In warp and woof structure of “Shishe dermeh baafi” ، the face side strings are evenly dark and the opposite side strings are bright، while in “O’ei baafi” the strings are dark and bright alternately. “Vaarune chin baafi” is the third type of weaving which was examined. This type of weaving is similar to “Rond baffi” ( Verni Baafi) but the patterns are much more.