خلاصة:
از یکسو به علت کاهش درآمد نفتی کشور و نیاز مبرم به ارز آوری صادرات غیرنفتی علی الخصوص صنعت فرش به عنوان مهمترین کالای صادرات غیرنفتی و از سوی دیگر به علت روند نزولی میزان صادرات فرش دستباف به عنوان یک برند ملی در بازار جهانی و پیشی گرفتن کشورهایی همچون چین و هند از ایران در سالهای اخیر ، هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی مولفه های استراتژیک تاثیرگذار برصنعت فرش دستباف به عنوان یک برند ملی در بازار جهانی می باشد. برای نیل به این هدف از رویکرد تلفیقی تحلیل استراتژیک و تحلیل سلسله مراتبی استفاده شد. نخست به منظور شناسایی نقاط ضعف، قوت، فرصت و تهدید با مطالعات عمیق کتابخانه ای و سپس با هدف جمع آوری داده های کیفی با تعدادی ازکارشناسان این صنعت مصاحبه های آزاد و هدایت شده صورت گرفت. همچنین جهت جمع آوری اطلاعات مستندتر از دو پرسشنامه ارجحیت بندی و سنجش اهمیت نسبی عوامل موثر استفاده گردید. بنابر تجزیه و تحلیل نتایج این تحقیق، نقطه قوت قابل اعتماد و شناخته بودن برند فرش ایرانی ، و در مقابل ضعف عدم توجه به خواست ، نیاز و سلیقه بازار جهانی بین عوامل داخلی و فرصت لغو تحریم های بین المللی در مسیر اجرای برجام و تهدید ورود رقبای خارجی با امکانات پیشرفته تر و کاهش سهم بازار در سالهای اخیر ، مهمترین عوامل خارجی موثر بر جایگاه این صنعت بود. همچنین استراتژی برتر برای ارتقا جایگاه در این صنعت استراتژی تهاجمی (SO) انتخاب شد. بنابرنتایج پژوهش پیشنهاد میشود فعالان این صنعت برنامه ای جامع جهت شناسایی بازارهای بکر،دنج و دست نخورده جهانی ، ورود سرمایه و تخصص خارجی ، بهینه سازی مصرف منابع و کاهش بهای تمام شده محصول ، تقویت سفارش پذیری و در نهایت بهبود کانالهای توزیع و فروش با اتکا به دانش فناوری اطلاعات تدوین کنند.
On the one hand، due to reduce oil revenues and the need for the exchange of non-oil export، especially carpet industry as the most important goods of non-oil export and on the other hand، due to the downward trend of carpet export as a national brand in the global market and overtaking countries such as China and India from Iran in recent years، the purpose of this study is to identify and prioritize strategic effective components on Hand-woven Carpet industry as a national brand in the global market. To achieve this purpose، we used the integrated approach for strategic and hierarchical analyses. First، we conducted directed and free interviews with a number of experts in the industry in order to identify the weaknesses، strengths، opportunities and threats with deep library studies and to collect the qualitative data. Also، for collecting documentary information، we used two questionnaires to prioritize and measure the relative importance of effective factors. According to analysis of the research results، the most important effective internal factors on the industry's position include: to be reliable and well-known the brand of Iranian carpet، and the lack of attention to requests، needs and tastes of the world market and the most important effective external factors on the industry's position include: the opportunity of terminating international sanctions in regard to Joint Comprehensive Plan of Action (JCPOA) and the threat of entry the foreign competitors with more advanced facilities and reducing market share in recent years. Also، the aggressive strategy (Strength، Opportunity) was selected as the superior strategy for the promotion of position in the industry. According to the results، it is suggested that activists in this industry establish a comprehensive plan to identify untapped and intact world markets، capital entry and foreign expertise، optimizing resource consumption and reducing the cost of product، reinforcement of order -taking and finally، improving the distribution and sales channels by relying on knowledge of information technology.
ملخص الجهاز:
بنا بر تجزیه و تحلیل نتایج این تحقیق، نقطۀ قوت قابل اعتماد و شناختهشده بودن برند فرش ایرانی، و در مقابل نقطۀ ضعف بی توجهی به خواست، نیاز و سلیقۀ بازار جهانی بین عوامل داخلی و فرصت لغو تحریمهای بینالمللی در مسیر اجرای برجام و تهدید ورود رقبای خارجی با امکانات پیشرفتهتر و کاهش سهم بازار در سالهای اخیر، مهمترین عوامل خارجی مؤثر بر جایگاه این صنعت بود.
روش گردآوری دادهها پژوهش حاضر به دنبال شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای استراتژیک تأثیرگذار بر جایگاه فرش دستباف ایرانی به عنوان برند ملی در بازار جهانی با استفاده از مدل ترکیبی SWOT-AHP و نظرات کارشناسان و فعالان این صنعت در استان یزد است.
استراتژیهای تدافعی ( ضعف – تهدید ) - کاهش بهای تمامشدۀ کالاها با برنامهریزی به منظور رقابتپذیری محصول با کالاهای جانشین مشابه؛ - بهبود وضعیت صادرات و افزایش سهم بازار فرش دستباف ایرانی با توسعۀ شبکههای توزیع و فروش؛ - متمایزسازی و تبلیغات مؤثر برای معرفی برند فرش ایرانی به بازارهای بکر و دستنخورده؛ - توسعه و تدوین برنامههای بازاریابی بینالمللی و توسعۀ روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای پیشرو در این صنعت.
ارجحیت فرصتهای پیش روی صنعت فرش دستباف برای ارتقاء جایگاهش به عنوان یک برند ملی به ترتیب زیر هستند: 1- لغو تحریمهای بینالمللی در مسیر اجرای برجام؛ 2- خیل عظیم نیروهای جوان، متخصص و جویای کار در ایران؛ 3- کاهش درآمد نفتی و نیاز کشور به صادرات غیرنفتی؛ 4- قریبالوقوع بودن پیوستن ایران به WTO؛ 5- آسیبپذیری رقبا به دلیل ارائۀ محصولات با کیفیت پایین؛ 6- امکان استفاده از متخصصین خارجی برای بهبود وضعیت بازاریابی و فروش با استفاده از دانش فناوری اطلاعات.