ملخص الجهاز:
"1-حد اکثر کردن پذیرش پیام 2-ایجاد تغییر در الگوهای ذهنی افراد 3-ایجاد انگیزه برای یادگیری 4-کسب اعتماد بنفس 5-توانایی هماهنگی یا تغییر همانگونه که در شکل 1 نشان داده شده است،این مکانیسمها را میتوان به صورت مراحلی در نظر گرفت که باید طی شود.
مدیریت و رهبری:در سازمانهای یادگیرنده رهبران و مدیران در تمام سطوح ذیل تسهیلکننده مهارتهای حساسی جهت یادگیری و رشد افراد و گروهها هستند: -تشویق افراد برای خلق ایدههای جدید -مدلسازی رفتار یادگیری -ارایه سیستمهایی که یادگیری را تسهیل میکند -اطمینان از اشاعه و انتشار یادگیری و دانش در سازمان -آزادسازی منابع در جهت تعهد به یادگیری کارکنان مثل مدیران دارای شناخت هستند،این شناخت راهنمای آنها در کار میباشد.
ساختار سازمانی بر تشویق افراد به یادگیری تاثیر میگذارد،از این رو ساختار سازمان یادگیرنده که یک ساختار ارگانیکی میباشد: -ناهمواریهای ساختاری داخلی را مرتفع میسازد -از محدودیتهای خارجی به عنوان ابزاری برای یادگیری استفاده میکند -یادگیری سازمانی را فراهم میسازد در ساختار مکانیسمی بخشگرایی و تخصصگرایی در درون سازمانها باعث میشود افراد صرفا در پی منافع بخشی خود باشند.
نتیجهگیری در محیط متحول کنونی سازمانهایی میتوانند بقا یابند و رشد کنند که خود را با تحولات محیط وفق دهند لازمه این امر طی آنها فرایند یادگیری چگونه آموختن است این شرط در سازمانهای یادگیرنده فراهم میشود و برای اینکه رشد یابند بایستی توانایی یادگیری سازمانی را افزایش دهند.
با انجام این کار نیروی انسانی که قبلا یدی به حساب میآمد میتواند به نیروی فکر تبدیل شود بنا بر این هنگامی یک سازمان میتواند کارکنان خود را توانمند سازد که اولا بداند چه چیزی را برای یادگیری نیاز دارند."