ملخص الجهاز:
"معرفی فضا،اطلاعات بسیاری را در خود حمل میکند:خانهء راوی،به همراه مزرعهای که ملک موروثی نسلهای متمادی است؛ نسلهایی که هیچگاه موافق تغییر نبودهاند و پدر -این نمایندهء اندیشهء سنتمدار-از همان ابتدا، خود را چون کارکتری چالشزا و بحرانآفرین مینمایاند.
سؤالی که این شخصیتها در طول داستان و در مقابل شخصیت پدر،نماد نظام مردسالاری،طرح میکنند،این است که آیا میتوان با سنت گفت و گو کرد؟آیا مادربزرگ یا مادر و دیگر شخصیتهای نسلهای گذشته، سخنی پذیرفتنی و کارآمد برای شخصیتهای جوانی چون«کاتلین»،«مارتین»،«ماریون»و راوی دارند؟ صحنهء ورودی داستان،با تاکید بر مالکیت مزرعهء موروثی و نقش پدر،به چند نکته اشاره دارد: 1.
مادربزرگ پس از گذران عمر بسیار،متوجه این حقیقت میشود و اکنون این سوژهء انسانی که گرفتار دغدغهء هویت خویش است، با نصایح خود،بر لزوم خود مختاری فرد (autonomus) تاکید میکند.
تک تک فرزندان این خانواده،از زمینه اجتماعی خود که هسته مرکزی آن را عنصر مسلط قدرت(پدر)شکل میدهد،جدا شدهاند و بریده و گسسته از جهان سنت،از مبانی و مبادی آن هرچه بیشتر فاصله میگیرند.
این تک تک فرزندان این خانواده، از زمینه اجتماعی خود که هسته مرکزی آن را عنصر مسلط قدرت(پدر) شکل میدهد،جداشدهاند و بریده و گسسته از جهان سنت، از مبانی و مبادی آن هرچه بیشتر فاصله میگیرند.
»ص 50 آرزوها یا موقعیتهای برباد رفته،با اقرارهای دیگری نیز همراه میشود:وقتی جینی در خصوص زندگی سختی که مادر کنار پدر داشته،با او همدردی میکند،مادر میگوید: «میتونستم ترکش کنم.
»ص 107 فصل پایانی داستان که نام«تجدید میثاق» را گرفته،مؤید این مطلب است که شخصیتهای اثر،با وجود دستیابی به حقیقت وجودی خود و مبارزه برای احراز این حق و حقوق،هیچگاه ریشههای خود را فراموش نمیکنند و آن را از یاد نمیبرند: «میدانستم که بالهایم مصمم به پرواز هستند."