خلاصة:
مقاله حاضر با رویکرد تحلیلی ـ انتقادی، به بررسی میزان پاسخگویی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آر. دی. ای.) برای توصیف صفات و خصایص بومی، اشیای محتوایی، بافت انتشارات اســلامی، و بازنمایی روابط میان آن اشیا می پردازد. بدین منظور نخست، ضمن مقدمه ای بر پیشــینه و جایگاه نظام هــای طبقه بندی در محیط های اطلاعاتی، مفهوم شــیء در نظام های ســازماندهی دانش، و مفهوم و انواع روابط کتاب شناختی مد نظر قرار می گیرند. سپس جایگاه خانواده های کتاب شناختی در جهان کتاب شناختی با ارائه مثال هایی چند تبیین می شــود. ادامه مقاله به ســیر تحول توســعه، اهداف، و ویژگی های استاندارد بین المللی (آر. دی. ای.) نســبت به اســتاندارد محتوایی پیشــین (قواعد فهرست نویســی انگلو ـ امریکن)، و متناســب با محیط اطلاعاتی جدید (محیط دیجیتالی) اختصاص دارد. در بخــش پایانی مقاله، ضمن بیــان ویژگی های بومی و منحصر به فرد بافت انتشــارات اســلامی، عدم توانایی کامل اســتاندارد (آر. دی. ای.) در رفع نیاز توصیف و سازماندهی
اشــیای محتوایی بافت انتشــارات اسلامی، به دلیل گرایش اســتاندارد به بافت انتشاراتی کشورهای انگلو ـ ساکسون و دین مسیحیت مورد انتقاد قرار گرفته، ضرورت تجدید نظر در اســتاندارد برای رسیدن به سطح بین المللی، و نیز تلاش حرفه مندان اطلاعاتی اسلامی برای ارائه بازخورد مناسب به استاندارد جدید پیشنهاد می گردد.
ملخص الجهاز:
( در رفع نياز توصيف و سازماندهي اشــياي محتوايي بافت انتشــارات اسل مي ، به دليل گرايش اســتاندارد به بافت انتشاراتي کشورهاي انگلو ـ ساکسون و دين مسيحيت مورد انتقاد قرار گرفته ، ضرورت تجديدنظر در اســتاندارد براي رسيدن به سطح بين المللي ، و نيز تل ش حرفه مندان اطل عاتي اسل مي براي ارائه بازخورد مناسب به استاندارد جديد پيشنهاد مي گردد.
(، بافت انتشــارات اسل مي ، روابط کتاب شناختي ، بومي سازي مقدمه نظام هاي ســازمان دهي دانش ١ با هدف تســهيل و تسريع دسترســي به منابع اطل عاتي گســترش مي يابند و هر يک از آن ها براســاس نيازهاي محلي يا بين المللي طراحي شده ، و از کارکرد يا کارکردهاي خاصي پشتيباني مي کنند.
اين روابط در جهان کتاب شــناختي ٦، باعث ايجاد شــبکه هاي مفهومي متعدد و گســترده ميان اشياي محتوايي شده ، عل وه بر افزايش دســترس پذيري آن ها، موجب حرکت فراداده ها از ارائه اطل عات صرف به ارائه دانش مي شوند.
kiorgaard تأمين نيازهاي کاربر براي انتخاب يک شي ء مناسب را کفايت کنند؛ روابط ميان شي ء مورد توصيف با ديگر اشيا را نشان دهند؛ بازتابي از بازنمون شي ء از خويش باشند؛ اطل عاتي تکميلي براي اطمينان از صحت ، تبيين ابهامات ، و رفع اشــتباهات انجام شده در ارائه شي ء را همراه شي ء فراهم نمايند؛ بازتابــي از ويژگي هــاي موجوديت هاي پديدآورنده شــي ء )اشــخاص حقيقي و حقوقي ، و خاندان ها( بيان شــده در خود شي ء و يا اشياي مرجع )کتاب شناسي ها، نقدها، و ...