خلاصة:
ﺷﮑﺴـﺖ ﻧﺴـﺒﻰ روش ﻫـﺎی ﮐﻤﻰ در ﻋﻠـﻮم اﻧﺴـﺎﻧﻰ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ، زﻣﯿﻨـﻪ را ﺑﺮای ﮔﺴـﺘﺮش روش ﻫﺎی ﮐﯿﻔـﻰ آﻣـﺎده ﮐﺮده اﺳـﺖ. ﻋﺪد، ﺷـﻤﺎرش، اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی و ﺳـﻨﺠﺶ در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ رﻓﺘﺎرﻫـﺎ و ﮔﺮاﯾﺶ ﻫﺎی اﻧﺴـﺎﻧﻰ، ﻧﺘﻮاﻧﺴـﺘﻨﺪ واﻗﻌﯿـﺖ او را ﺑﻪ ﺧﻮﺑـﻰ ﺑﺎزﻧﻤﺎﯾـﻰ ﮐﻨﻨـﺪ. ﻧـﮕﺎه ﮐﯿﻔـﻰ، ﻧـﮕﺎه ﻣﺘّﮑﻰ ﺑـﺮ ﺗﻌﯿﯿـﻦ ﺷـﺎﺧﺺ ﻫﺎ، ارزﯾﺎﺑـﻰ رﻓﺘﺎرﻫـﺎ و ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨـﺪی ﮔﺮاﯾﺶ ﻫـﺎ اﺳـﺖ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿـﻞ از ﻧـﮕﺎه اﺳـﺘﻘﺮاﯾﻰ ﺑﻬﺮه ﻣﻨـﺪ ﺷﺪه اﺳـﺖ. اﮔـﺮ ﻧـﮕﺎه ﻗﯿﺎﺳـﻰ را ﯾﮏ ﻧـﮕﺎه ﮐﻼن، ﺛﺎﺑﺖ، ﺗﺎرﯾﺨﻤﻨـﺪ و ﺗﻌﻤﯿﻤـﻰ ﺑﺪاﻧﯿﻢ، ﻧﮕﺎه اﺳـﺘﻘﺮاﯾﻰ وﯾﮋﮔـﻰ ﻣﻮﻗﻌﯿﺘـﻰ، ﺟﺰﺋﻰ، ﻏﯿﺮﺗﻌﻤﯿﻤـﻰ، ﻏﯿﺮﺗﺎرﯾﺨﻤﻨﺪ و ﺳـﯿﺎل دارد. اﯾـﻦ وﯾﮋﮔﻰ اﮔﺮﭼﻪ ﻣﻨﻄـﻖ ﺛﺎﺑـﺖ ﭘﯿـﺮوی از ﯾـﮏ ﻧﻈﺮﯾـﻪ ﯾﺎ ﯾـﮏ روﯾﮑـﺮد را ﺑﻪ ﭼﺎﻟﺶ ﮐﺸـﯿﺪه و ﺛﺒﺎت ﻻزم ﺑـﺮای ﺗﺜﺒﯿﺖ ﯾـﮏ ﻧـﮕﺎه ﻋﻠﻤـﻰ را دﭼﺎر ﻧﻮﺳـﺎن ﮐﺮده اﺳـﺖ، اﻣﺎ زﻣﯿﻨـﻪ را ﺑﺮای ﺑـﺮوز و ﻇﻬﻮر ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻫـﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻣﺮﺗﺒـﻂ ﺑـﺎ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﻫـﺎ و ﺷـﺮاﯾﻂ ﺧـﺎص ﻫـﺮ ﻣﻨﻄﻘـﻪ و ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻓﺮاﻫـﻢ ﮐﺮده ﮐـﻪ ﺧـﻮد ﻣﻰ ﺗﻮاﻧﺪ در ﻇﻬـﻮر ﻧﻮﻋـﻰ از اﺳـﺘﻘﻼل ﻓﮑﺮی، ﻫﻮﯾﺘـﻰ و ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار ﺑﺎﺷـﺪ. ﯾﮑﻰ از روش ﻫـﺎی ﻣﻬﻢ ﮐﯿﻔﻰ ﮐـﻪ ﺗﺤﻮﻟـﻰ اﺳﺎﺳـﻰ در ﻓﻬـﻢ ﺟﻬـﺎن ﻣﺘـﻦ ﺑﻪ وﺟـﻮد آورده، ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮔﻔﺘﻤﺎن اﺳـﺖ. ﺗﺤﻠﯿـﻞ ﮔﻔﺘﻤﺎن،روﺷـﻰ اﺳـﺖ ﮐـﻪ ﻋﻼوه ﺑـﺮ ﻣﺘﻦ ﺑـﻪ ﻓﺮاﻣﺘﻦ و زﻣﯿﻨـﮥ ﺧﻠﻖ ﻣﺘـﻦ ﻧﯿﺰ ﺗﻮﺟـﻪ اﺳﺎﺳـﻰ دارد، ﻣﻮﺿﻮﻋﻰ ﮐـﻪ در ﻫﯿﭻ ﯾـﮏ از روش ﻫـﺎی ﮐﯿﻔـﻰ ﺑﻪ اﯾﻦ اﻧـﺪازه ﻣﻮردﺗﻮﺟـﻪ ﻧﺒﻮده اﺳـﺖ. ﺑﯿﺸـﺘﺮ ﯾـﺎ ﺗﻘﺮﯾﺒـﺎ ﻫﻤـﮥ ﮐﺘﺎب ﻫﺎﯾـﻰ ﮐـﻪ درﻣـﻮرد ﺗﺤﻠﯿـﻞ ﮔﻔﺘﻤـﺎن ﺗﺮﺟﻤـﻪ ﺷـﺪه اﻧﺪ، ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ روﯾﮑﺮدﻫـﺎی ﻧﻈـﺮی و ﻧﻪ ﭼﻨﺪان روﺷـﻦ اﯾـﻦ روش ﮐﯿﻔـﻰ اﺳـﺖ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ، روﺷـﻰ ﻣﺸـﺨﺺ و ﻗﺎﺑﻞ ﭘﯿـﺮوی ﻫﻤﺎﻧﻨـﺪ روش ﻫﺎی ﮐﻤـﻰ ﻧﺪاﺷـﺘﻪ اﻧﺪ. اﯾـﻦ ﻣﻌﻀـﻞ روﺷـﻰ، زﻣﯿﻨﻪ را ﺑـﺮای ﺑﺮداﺷـﺖ ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔـﻮن در ﺗﺤﻠﯿـﻞ ﮔﻔﺘﻤﺎن ﺑﻪ وﺟـﻮد آورده و ﺗﺸـﺘﱡﺖ ﻓﺮاواﻧـﻰ را در اﯾـﻦ راﺑﻄـﻪ اﯾﺠﺎد ﮐﺮده اﺳـﺖ. ﮐﺘﺎب راﻫﻨﻤـﺎی ﻋﻤﻠﻰ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮔﻔﺖ وﮔـﻮ، ﮔﻔﺘﻤـﺎن و ﺳـﻨﺪ ﻧﻮﺷـﺘﮥ ﺗﯿﻢ رﭘﻠـﻰ ﺑﺎ ﺗﺮﺟﻤﮥ ﻋﺒـﺪاﷲ ﺑﯿﭽﺮاﻧﻠـﻮ، در ﺗﻼش اﺳـﺖ ﮐﻪ ﯾﮏ روش ﻋﻤﻠـﻰ و ﮐﺎرﺑـﺮدی را در اﯾـﻦ راﺑﻄـﻪ اراﺋﻪ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺘﻮان آن را در ﺳـﻪ ﺣـﻮزة ﻣﺮﺗﺒﻂ ﮔﻔﺖ وﮔﻮ،ﮔﻔﺘﻤـﺎن و ﺳـﻨﺪ ﺑـﻪ ﮐﺎر ﮔﺮﻓـﺖ. ﺑﻪ دﻟﯿـﻞ اﻫﻤﯿـﺖ اﯾـﻦ روﯾﮑﺮد روﺷـﻰ و ﻧـﮕﺎه ﮐﺎرﺑـﺮدی ﺑـﻪ آن، در اﯾﻦ ﺟـﺎ ﺑـﻪ ﻣﻌﺮﻓـﻰ و ﻧﻘـﺪ ﮐﺘـﺎب ﯾﺎدﺷـﺪه ﻣﻰ ﭘﺮدازﯾـﻢ. اﻟﺒﺘـﻪ ﻧﻘـﺪ ﯾـﮏ ﮐﺘـﺎب ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﮐﺎﺳـﺘﻦ از ارج و اﻫﻤﯿـﺖ آن ﻧﯿﺴـﺖ، ﺑﻠﮑـﻪ زﻣﯿﻨـﮥ ﻻزم را ﺑـﺮای رﺷـﺪ ﺑﻬﺘﺮ ﻋﻠﻤـﻰ و ﻋﻤﻠﻰ ـ ﮐﻪ در ﮔﺴـﺘﺮش و ﻏﻨﻰ ﺳـﺎزی داﻧـﺶ اﻫﻤﯿـﺖ ﺑﻪ ﺳـﺰاﯾﻰ داردـ ﻣﻬﯿـﺎ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ.