ملخص الجهاز:
"داگر در سخنرانی اغواگرایانة پرشوری در 1838 در آکادمی ملی علوم فرانسه با شرح جزئیات کشف خود ـ که آن را خودستایانه روش داگرنام کرده بود ـ با توصیفی بیاندازه فریبا و صدالبته خوشایند جماعت نسوان، تمام تلاش خود را بهکار بست که افرادی متمول و سودجو را وادارد که روی اختراع جدید سرمایهگذاری کنند و یا امتیاز تکثیر آن را بخرند.
«فرانسوا آراگو سعی بسیار کرد که دولت فرانسه را راضی کند که از بهانحصار گرفتهشدن اختراع جدید توسط متمولین جلوگیری کند و در پاسخ به آنچه او بزرگواری آقای داگر نامید، با تعیین مقرری برای داگر و وارثان نیپس، اختراع تازه را به نفع آگاهی عمومی خریداری کند.
نقاشان نیمه دوم قرن نوزده که بهسادگی میتوان آنها را وارثان خوشبخت هنرمندانی قلمداد کرد که از اواخر قرون تاریک به اینسو، در استفاده از اتاق تاریک مضایغه نکرده بودند و بانی اصلی گسترش آن بودند، حالا آن را فرانکنشتاینی در برابر هستی و کسب و کار خود میدیدند و بنابرهمین، مدام در خوارداشت آن در مجامع هنری و مجلات فکاهی به طعنه سخنپراکنی میکردند."