خلاصة:
تقلّب، از پدیدههای غیراخلاقی رایج در نظامهای آموزشی است که با گسترش فناوری بهطور فزایندهای تسهیل شده و رواج پیدا کرده است. هدف این پژوهش، بررسی تفاوت بین میزان تقلّب در آزمونهای بدون کاغذ با آزمونهای با کاغذ است. روش پژوهش، پیمایش است و دادهها با استفاده از پرسشنامة خود ساخته جمعآوری شدهاند. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز دزفول در سال تحصیلی 92-1393 است که 357 نفر از آنان به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند و در نهایت با استفاده از نرم افزار SPSS19 تجزیه و تحلیل دادهها انجام شد. نتایج آزمون t (259/4) نشان میدهد که تقلّب در امتحانات بدون کاغذ بیشتر از امتحانات با کاغذ است. همچنین بین جنسیت و ارتکاب یا عدم ارتکاب به تقلّب، با توجه به آزمون کای اسکوئر (103/ 0) و سطح معناداری (748/ 0)، رابطهای وجود ندارد. همچنین بین سن و ارتکاب یا عدم ارتکاب به تقلّب با سطح معناداری، (021/ 0) و آزمون کای اسکوئر (88/ 14) رابطه معناداری بین این دو متغیر مشاهده میگردد. با توجه به گسترش آموزش عالی و پذیرش گستردة دانشجو، پیشنهاد میگردد که پذیرش دانشجو بر اساس صلاحیتهای علمی صورت پذیرد. توجه به این موضوع میتواند میزان تقلّب در دانشگاهها را کاهش دهد.
ملخص الجهاز:
روند رشد کمي آموزش عالي ايران طي سال هاي اخير تبعات گسترده اي در پي داشته است که از جمله نتايج آن ميتوان به عمومي شدن ، توده اي شدن ١ آموزش عالي و تا حدودي کاهش اعتبار و جايگاه دانشگاه اشاره کرد (ابراهيم آبادي، ١٣٨٧)؛ از سوي ديگر، گسترش بي محابا و بدون مطالعۀ آموزش عالي در مقاطع مختلف در چند سال گذشته ، که کارشناسان ، آن را بيش آموزشي ٢ در آموزش عالي مينامند، موجب شده است که از يک سو نسبت تعداد استاد به دانشجو به طور چشمگيري کاهش پيدا کند، و استاد وقت کافي براي بررسي و کنترل فعاليت هاي دانشجو را نداشته باشد، و از سوي ديگر تعداد دانشجوياني که ميخواهند با سرعت بيشتر و زحمت کمتر به مقصود برسند، افزايش يابد؛ از طرفي گسترش اين دانشگاه ها، نيز موجب شده است تا پذيرش دانشجو بدون توجه به صلاحيت ها و تواناييهاي علمي آنها سهولت يابد، و در اين بين بسياري از افراد بدون آزمون يا نمرة علمي متناسب ، و با هدف هايي چون کسب مدرک تحصيلي موردنظر يا با اهدافي مانند ارتقا در منصب شغلي، به ثبت نام در دانشگاه هاي مختلف اقدام نمايند.
لذا هدف اصلي اين پژوهش ، پاسخ به اين سؤال است که : آيا بين ميزان تقلب در آزمون هاي بدون کاغذ با آزمون هاي با کاغذ در دانشگاه پيام نور تفاوت معناداري وجود دارد؟ بررسيهاي اخير شيوع تقلب در محيط هاي دانشگاهي نشان ميدهد که اکثريت دانشجويان تا حدي تقلب ميکنند (کينگ ، گايت جي آر و پيوتروسکي، ٢٠٠٩: ٢).
چون سطح معناداري آن بزرگتر از ٠/٠٥ است لذا فرضيه رد شده و نتيجه گرفته ميشود که بين جنسيت و ميزان تقلب در امتحانات با کاغذ و بدون کاغذ دانشجويان دانشگاه پيام نور تفاوتي وجود ندارد.