خلاصة:
هدف از اجرای این پژوهش بررسی تاثیر روش داستان گویی با تکیه بر داستان های کلیله و دمنه بر بهبود خودپنداره کودکان است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی منطقه دو آموزش و پرورش شهرتهران در سال تحصیلی 91-90 می باشد. روش نمونه گیری با توجه به هدف پژوهش (بهبود خودپنداره) بدین شیوه اجرا شد که با پیش آزمون خودپنداره کودکان پیرز-هریس، تعداد 15 نفر از دانش آموزان، با خودپنداره ضعیف، به عنوان گروه آزمایش انتخاب شد و در یک دوره ده جلسه ای به جهت بهبود خودپنداره، شنیدن داستان های کلیله و دمنه را تجربه کردند. هر دو گروه آزمایش و گواه درمعرض پس آزمون خودپنداره قرارگرفتند. داده ها با توجه به فرضیه تحقیق ، توسط تحلیل کوواریانس موردتحلیل آماری قرارگرفت. نتایج تحلیل آماری نشان داد که روش داستان گویی مبتنی برکلیله ودمنه بر بهبود خودپنداره کودکان اثردارد.
ملخص الجهاز:
"برای بررسی این فرضیه و بررسی، تأثیر روش داستانگویی مبتنی بر کلیله و دمنه بر بهبود خودپنداره کودکان با توجه به برقراربودن تمامی مفروضههای تحلیل کوواریانس ( یکسان بودن شیب خط رگرسیون، همگنی واریانسها، خطی بودن رابطة بین دو متغیر و ...
براساس نتایج مندرج در جدول، چون مقدار F محاسبه شده (57/80) با درجه آزادی 1 و 29 از مقدار F جدول بزرگتر است، بنابراین فرض صفر رد و فرض پژوهش که عبارت بود از اینکه روش داستانگویی مبتنی بر کلیلهودمنه بر بهبود خودپنداره کودکان دختر اثر دارد با اطمینان 99/0 تأیید میگردد.
بحث و نتیجهگیری فرضیه پژوهش که به بررسی اثربخشی روش داستانگویی مبتنی بر کلیله ودمنه بر بهبود خودپنداره کودکان دختر پایه چهارم ابتدایی منطقه دو آموزش و پرورش شهر تهران میپرداخت، با روش تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج نشان داد که روش داستانگویی مبتنی بر کلیلهودمنه بر بهبود خودپنداره کودکان دختر چهارم ابتدایی اثر دارد و این اثربخشی در سطح آلفای یکدرصد معنادار است.
دیسکو و لانگن برونر <FootNote No="122" Text="-Disque &amp;amp; Langenbrunner"/>(1996) در مطالعه خود شکلگیری خود پنداره با کتاب های قصه کودکان را مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند که استفاده از قصههای کودکان به واسطه به خدمت گرفتن قصه درمانی باعث پرورش خودپنداره مثبت کودکان میشود که نتیجه آن رفتار به شیوههای پرسش یافته اجتماعی است.
A Narrative Therapy Approach To Counseling: A Model For Working With Adolescents 36- Investigation of effectiveness of storytelling from the boou entitled ''keleeleh and Demeneh'' on self concept of gilrs in foorth grade of primary schools of area 2 of department of education in the city of Tehran."