خلاصة:
در پی وقوع انقلاب اسلامی در ایران، حاکم شدن گفتمان اسلام سیاسی، و افزایش تاثیر آن بر جامعه پاکستان و نظر به ناتوانی و ناکارآمدی دولت اسلام آباد در مدیریت رفتارهای واکنشی گروه های سلفی بنیادگرا و افراطی و همچنین به دلیل فروفتادن در نزاع های داخلی، زمینه ترویج روزافزون اندیشه وهابیت و عقاید ضدشیعی در جامعه پاکستان ایجاد شد. از این رو تحریکات و تهدیدات ناشی از افراط گرایی سلفی در پاکستان باعت ایجاد هویت تقابلی ایدئولوژیک در مقابل انقلاب اسلامی گردید. در پاسخ به این سوال که ریشه اصلی تحریکات و تهدیدات امنیتی گروه های افراطی پاکستان علیه انقلاب اسلامی در چیست، نگارندگان معتقدند تلاش گروه های تندرو سلفی برای برساختن هویت مشترک افراطی مبتنی بر دگرسازی، موجب تشدید هویت سازی تقابلی علیه انقلاب اسلامی ایران شده است. تحقیق حاضر در مبحث نخست تاثیر قدرت نفوذ انقلاب اسلامی را بر واکنش گروه های افراطی در جامعه پاکستان واکاوی می کند. در مبحث دوم به بررسی تاثیر عواملی چون: فقر، بی ثباتی سیاسی، مدارس دینی و تحریکات منطقه ای بر رشد و تکوین افراط گرایی در پاکستان پرداخته می شود. و مبحث سوم تحرکات و تهدیدات امنیتی ناشی از گروه های افراطی پاکستانی علیه انقلاب اسلامی را تبیین می کند.
Following the the establishment of IRI, dominance of political Islam and its effect on Pakistan society and regarding weakness of Islamabad state in controlling the extremists`s activities and its involvement in national disputes, the ground for Wahhabi and anti Shiism thought to be fostered increasingly. In this way, Salafi extremist`s groups were organized to oppose Islamic Revolution and its effect in Pakistan society. One may ask: what may be counted as the origin of etremists` threatening activities against IR? As viewed in the paper, the attempts made by the groups for attaing a common extreme identity on the basis of other-making has led to an intense in making opposite identity agains IR. In the paper, the powerful effect of IR on extremists` reaction in Pakistan society has been studied at first and then, the effects of such agents as poverty, political instability, religious education and reginal events on the growth and development of extremism in Pakistan have been explained. Finally, the extremists`movements and threats agains IR have been described.
ملخص الجهاز:
ظهور نیروهای ضدشیعی از جمله سپاه صحابه و اهل حدیث، بهدلیل مقابله با نفوذ ایران به وجود آمد (جوادی ارجمند، 1391: 65) آنچه سبب شده تا فعالیتهای این گروهها تأثیر منفی بر روابط ایران و پاکستان داشته باشد گرایشهای ضد ایرانی ـ ضد شیعی آنهاست که مبتنی بر برداشتهای سطحی و افراطی از آموزههای سنی است.
یکی از دلایل آن این است که: شکست شوروی سابق در افغانستان نـیروی مضاعفی در ایـن جریان [افراطگرا] ایجاد کرد و آن را بعضا نسبت بـه قـدرت تـحولی که میتوانند ایـجاد کـنند، امیدوار ساخت (بهرامی، 1386: 18) میتوان گفت: با توجه به مطالب فوق و تأکید بر روشن شدن موضوع قدرت تأثیرگذاری و نفوذ انقلاب اسلامی ایران بهدلیل ماهیت مشخص و شفاف آن در درون جوامعی که پتانسیل جذب این اندیشهها را دارا میباشند توسط افرادی که ترس از نفوذ تفکر ناب شیعی در جوامع خود را داشته و دارند به تبیین علل آن البته در قالب مسائل هویتی و ساختاری که به نظر میرسد چارچوبی برای تحلیل آن دانست.
(شفیعی و قلیج خان، 1389: 26 ـ 25) <H2>ج) افزایش پتانسیل شکلگیری گروهکهای تروریستی ضد شیعی نزدیک به فرقه وهابیت</H2> برخی سازمانهای تروریستی ضد شیعی، بهویژه در پاکستان، بخش مهمی از نیروهای خود را از مدارس مذهبی اسلامی پاکستان و جهادگران سایر کشورها جذب میکنند، که براساس «قانون شریعت» توسط لشگر طیبه (جماعة الاسلامیه) پایهگذاری شدهاند که با گذشت زمان، نقش وهابیون سلفی عربستان و امارات بر این مدارس و نیز نفوذ آنها میان برخی شاخههای القاعده؛ مانند جندالله یا همان گروه تروریستی عبدالمالک ریگی و یا جیش العدل در حال افزایش است.