خلاصة:
نقش سازۀ تحمل ابهام در بسیاری از زمینهها ازجمله مباحث آموزشی غیرقابلِ انکار است. در همین راستا، تحقیقات گوناگون بیانگر نقش مؤثر سازههای شخصیتی،شناختی و انگیزشی درایجاد و تغییرتحمل ابهام هستند. بر همین اساس،هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نیاز به شناخت در تحمل ابهام دانشجویان رشتههای تحصیلی مختلف است. بدین منظور تعداد362(213دختر و 149 پسر) نفر از دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه خلیج فارس که به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی مرحلهای انتخاب شده بودند، مقیاستحمل ابهام (مکلین، 1993) و پرسشنامۀ نیاز به شناخت (کاسیوپا و دیگران،1984)را تکمیل نمودند.نتایج حاصل از رگرسیون نشاندهندۀ این است که نیاز به شناخت بهصورت مثبت و معنادار میتواند تحمل ابهام دانشجویان را پیشبینی کند. همچنین، نتایج تحلیل واریانس یکطرفۀ اثر رشتۀ تحصیلی، نشاندهندۀاثر معنادار رشتۀ تحصیلی بر تحمل ابهام است. یافتههای پژوهش حاضر تحمل ابهام را سازهای چندگانه معرفی میکند که هم تحتتأثیر انگیزشِشناختی و هم رشتۀ تحصیلی قرار میگیرد.
ملخص الجهاز:
1-Nicolaidis&Katsaros 2-Lane, Maznevski, & Mendenhall 3-Badner 4- Pickett در جهان پيچيدة امروز، تحمل ابهام ۱ميتواند به عنوان مهارتيمهمنقش ايفا کند کـه افـراد را براي واکنش سريع و سازگاري موفقيت آميز توانمند مي سازد(کريجر و برانـد١٩٩٦،۲؛بـه نقـل از کاتسارز و نيکولاديس ،٢٠١٢)؛ بنابراين ، تحمل ابهام با عملکرد بهينه در موقعيت هاي بين فرهنگي مرتبط است (هرمان و ديگران ٣، ٢٠١٠).
از سوي ديگر، تحمـل ابهام پايين سبب ميشود که افراد انعطاف پذيري ذهني محدودي داشته و آنچه را که ناهماهنگ و 1-Tolerance of Ambiguity 2-Kriegel&Brandt 3-Herman&alet 4-Frenkel-Brunswik 5-Grenier, Barrette & Ladourcer 6-McDonald ناهمخوان با نظام ذهنيـشان باشـد، نپذيرنـد و يـا بـه سـختي مـيتواننـد آن را ادراک کننـد و بپذيرند(خادمي و همکاران ،١٣٨٣).
اين ويژگي به عنوان ميزان درگيري فرد درفعاليت هاي فکري،بـه 1- Mac Lain 2- Brown&Winne 3-Need for Cognition 4- Cacioppo, Petty, Feinstein, & Javvis 5- 6-Evans, Kirby,& Fabriger - تفاوت هاي افراد در انگيزش براي پردازش اطلاعات ،درگيرشدن و لذت بردن از تفکر پرتلاش و پردازش مستدل پيام ها اشاره دارد(کاسيوپو و همکاران ،١٩٩٦،شهائيان و يوسفي،١٣٨٥).
ميانگين وانحراف معيار متغيرهاي مورد پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) به منظور پاسخگويي به اين سؤال که نياز به شناخت چگونه ميتواند مرتبط با تحمل ابهام و پيش بيني کنندة آن باشد، از تحليـل رگرسـيون سـاده اسـتفاده شـد کـه نتـايج حاصـل از ايـن تجزيه وتحليل در جدول ٣ارائه شده است .
همچنين يافته هاي پژوهش حاضر، تحمل ابهام را سازه اي چندگانه معرفي مي کند که هم تحت تأثير سازة شخصيتي نياز به شناخت و هم رشتۀ تحصيلي (به عنوان شاخصي از محيط بيروني ) قرار مي گيرد.