خلاصة:
بهمنظور پیشبینی پیشرفت تحصیلی براساس راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی با توجه به نقش واسطهای انگیزش یادگیری، طی یک پژوهش همبستگی، از جامعة آماری دانشآموزان پایة اول متوسطة شهر همدان که تعداد آنان 8300 نفر بود، 368 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای راهبردهای یادگیری کرمی (1384) و انگیزش پیشرفت در یادگیری رضابخش (1373) پاسخ دادند و معدل کل نمرات آنها بهعنوان ملاک پیشرفت تحصیلی گرفته شد. دادهها با استفاده از شاخصهای مرکزی و پراکندگی توصیف شدند و بهوسیلة آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر براساس مراحل بارون و کنی (1986) تجزیهوتحلیل شدند. نتایج بین راهبردهای شناختی و فراشناختی ضریب همبستگی مثبت معنیداری را نشان داد. همچنین نتایج نشان داد، ضرایب رگرسیون پیشرفت تحصیلی به انگیزش یادگیری و انگیزش یادگیری به راهبردهای فراشناختی معنیدار بود؛ بنابراین، میتوان دریافت که انگیزش یادگیری نقش واسطهای در پیشبینی پیشرفت تحصیلی براساس راهبردهای فراشناختی ایفا میکند؛ ازاینرو، میتوان نتیجهگیری کرد که با بهبود راهبردهای فراشناختی میتوان انگیزش یادگیری دانشآموزان را بالا برد و پیشرفت تحصیلی آنها را ارتقا بخشید
ملخص الجهاز:
نقش واسطه اي انگيزش يادگيري درپيش بيني پيشرفت تحصيلي براساس راهبردهاي شناختي و فراشناختي دانش آموزان دکتر نصراله عرفاني * چکيده به منظور پيش بيني پيشرفت تحصيليبراساس راهبردهاي يادگيري شناختيو فراشناختي با توجه به نقش واسطه اي انگيزش يادگيري، طي يک پژوهش همبستگي، از جامعۀ آماري دانش آموزان پايۀ اول متوسطۀ شهر همدان که تعداد آنان ٨٣٠٠ نفر بود، ٣٦٨ نفر به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدندو به پرسشنامه هاي راهبردهاي يادگيري کرمي (١٣٨٤) و انگيزش پيشرفت در يادگيري رضابخش (١٣٧٣) پاسخ دادندو معدل کل نمرات آن هابه عنوان ملاک پيشرفت تحصيلي گرفته شد.
Stupnisky, Renaud, Daniels, Haynes, & Perry 10.
Roblyer, Davis, Mills, Marshall, & Pape 12.
در اين پژوهش ها از شيوه هاي مختلف روش شناسي براي کشف رابطۀ راهبردهاي يادگيري و پيشرفت تحصيلي استفاده شده است .
٣- انگيزش يادگيري در تبيين و پيش بيني پيشرفت تحصيليبراساس راهبردهاي شناختي و فراشناختي دانش آموزان نقش واسطه اي دارد.
نتايج فرضيۀ سوم پژوهش نشان داد، انگيزش يادگيري فقط اثر راهبردهاي فراشناختي بر روي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان را واسطه گري مي کند.
تأثير آموزش راهبردهاي يادگيري مطالعۀ فراشناختي بر انگيزش و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان .
Self-regulated Learning Behavior of College Students of Science and their Academic Achievement.