خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای وسعت بخشی تفکر با تأکید بر روش ادوارد دبونو (CORT) بر مهارت های حلمسئله و بهزیستی ذهنی، انجام شد.روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. نمونهى آماری شامل 20 دانشجوی دختر دانشگاه بیرجند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گروه کنترل از نظر رشتهى تحصیلی و سال ورود بهدانشگاه، همتا شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههاى شادکامی آکسفورد (OHI) و شیوههای حلمسئله استفاده و از آزمون t تفاضل برای آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شد . نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمرات تفاضل هم برای حلمسئله و هم برای بهزیستی ذهنی، در گروه آزمایش بهطور معنادار بالاتر از گروه کنترل بوده است. این یافته ها نشان می دهد آموزش مهارت های وسعت بخشی به روش ادوارد دبونو(CORT) می تواند بهعنوان یک روش آموزشی برای افزایش مهارت های حلمسئله مورداستفاده قرار گرفته و موجب افزایش بهزیستی ذهنی شود.
This study was conducted to investigate the effect of breath's thinking skill with emphasis on Edward De Bono’s method (CORT) on problem solving skills and subjective well-being. The research method was semi-experimental with pretest-posttest with control group design. The sample included 20 female students from the University of Birjand. The research sample was selected from available students. Experimental and control groups was matched by students' field of study and the year of entering. The data gathered by the Oxford Happiness and Problem Solving Skills Questionnaires and the t-minus test was used for the research hypotheses. The results showed subtracting the post-test scores from the pre-test scores in the experimental group was significantly higher than control group، both in subjective well-being and problem solving methods (p<0.05). These results show the breath's thinking skill with emphasis on Edward De Bono’s method can serve as a training method to increase the skills of problem solving and، thereby، subjective well-being.