خلاصة:
مقاله حاضر تلاش دارد تا با استفاده از رویکرد ادبی مادیگرایی فرهنگی و مخالف خوانی به بررسی مفهوم خرده فرهنگ مقاوم سیاه در اشعار منتخب از امیری باراکا بپردازد. مادیگرایی فرهنگی رویکردی ادبی است که در اوایل دهه 1980 میلادی الن سینفیلد و جاناتان دالیمور در بریتانیا پایهگذاری کردند. رویکرد ادبی مادیگرایی فرهنگی از هوشیاری سیاسی برخوردار است و در تضاد با رویکرد فرمالیسم روسی و نقد نو آمریکایی، ادبیات را به مثابه ماهیتی مادی در نظر میگیرد و آن را در ارتباط با تاریخ و مسائل اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی مورد بررسی قرار میدهد. مادیگرایی فرهنگی همچنین در پی کشف قدرت و ایدئولوژی حاکم و مطالعه روابط قدرت بین افراد و در همان سطح به دنبال نیروهای مخالف و مقاوم در برابر قدرت حاکم است. امیری باراکا شاعر، نمایشنامهنویس، داستاننویس و منتقد ادبی سیاهپوست معاصر از تاثیرگذارترین نویسندگان و رهبر جنبش هنری سیاه در آمریکا است. شعر او به عنوان مهمترین وسیله برای بیان مقاصد فرهنگی و سیاسیاش به تعریف و بازتعریف جامعه سیاهپوستان و شکلگیری خرده فرهنگ مقاوم سیاه میپردازد. اشعار باراکا حکم سلاحی سیاسی را دارندکه برای ایجاد جامعهای کوچک و منسجم در درون جامعه بزرگ آمریکا، به ایدئولوژی طبقه حاکم حمله میکند، گوئی قصد واژگونی قدرت حاکم را دارد. با تبلیغ ایدئولوژی و اهداف خویش در راستای پرپایی یک خرده فرهنگ مقاوم حرکت می کند. باراکا قوانین سنتی زبانی در شعر را نیز به چالش میکشد و زبان جدید و خاص خویش را برای بیان عقاید انقلابی و آزادی خواهانهاش به کار میبرد.
ملخص الجهاز:
بررسي مفهوم خرده فرهنگ مقاومت سياهپوستان و شکل گيري آن در شعر اميري باراکا 1 عليرضا جعفري 2 جلال سخنور 3 سيد شهاب الدين ساداتي چکيده مقاله حاضر تلاش دارد تا با استفاده از رويکرد ادبي ماديگرايي فرهنگي و مخالف خواني به بررسي مفهوم خرده فرهنگ مقاوم سياه در اشعار منتخب از اميري باراکا بپردازد.
در عوض ، ماديگرايي فرهنگي و تاريخ گرايي نوين در آناليز 44 New Black Music: Amiri Baraka (LeRoi Jones) and Music 45 Amor Kohli 46 Dialectic 47 Kimberly Curtis 48 Cultural Materialism 49 Raymond Williams 50 Essex University 51 Alan Sinfield 52 Jonathan Dollimore 53 New-Historicism 54 Russian Formalism 55 American New Criticism 107 متون ادبي به دنبال کشف رابطه تعاملي تاريخ و ادبيات هستند (آنها را از هم جدا نميدانند) و همچنين سعي ميکنند روابط قدرتي، علايق فرهنگي، ايدئولوژيک و سياسي را در آثار ادبي نشان دهند (١١ Brannigan).
باراکا در شعر «کعبه » از تصاوير مختلف استفاده ميکند تا مفهومي واحد را به خواننده القا کند و آن مفهوم تعريف خرده فرهنگ مقاوم سياهپوستان آمريکايي در جامعه ايالات متحده است ، خرده فرهنگ مقاومي که بايد براي آزادي خويش انقلابي فرهنگي به راه اندازد و باراکا از راه شعر اين رسالت را انجام داد.
اما نکته مهمتر در اين شعر برشمردن ويژگيهاي منحصر به فرد سياهپوستان آمريکايي به عنوان وارثان زيباييهاي اصيل قاره آفريقا است به عبارتي ديگر، خرده فرهنگ مقاوم سياه در آمريکا پشتوانه فرهنگي قوي و اصيل ميخواهد که آن را در تبار سياهان دارد.