خلاصة:
ارزش هر رویکرد مدیریت بها به توانایی آن در ایجاد اطلاعات بهای نوین و دقیق برای استفاده در فرآیند تصمیمگیری بستگی دارد. کسب بینش نسبت به سوابق و پیامدهای استفاده از انواع مختلف اطلاعات بها در تصمیمگیریها، در راستای ارزشیابی رویکردهای مدیریت بها حائز اهمیت ویژه است. پارادایم پژوهش رفتاری چارچوبی را برای تفسیر و تبیین رابطه بین استفاده از انواع مختلف اطلاعات بها و رفتار افراد فراهم میسازد. در این مقاله مطالعات رفتاری در زمینه کاربرد اطلاعات بها در تصمیمات بررسی شده است. یافتههای حاکی از اثرات با اهمیت استفاده از انواع مختلف اطلاعات بها بر رفتار افراد است. علاوه بر این، عواملی نظیر ویژگیهای فردی، سیستمها و عوامل مختلف بازار، استفاده از اطلاعات بها را تعدیل میسازند. در این مقاله مطالعات رفتاری در زمینه کاربرد اطلاعات بها در تصمیمات بررسی شده است. یافتههای حاکی از اثرات با اهمیت استفاده از انواع مختلف اطلاعات بها بر رفتار افراد است. علاوه بر این، عواملی نظیر ویژگیهای فردی، سیستمها و عوامل مختلف بازار، استفاده از اطلاعات بها را تعدیل میسازند.
ملخص الجهاز:
هدف این جریان پژوهشی درک عوامل مؤثر بر تمایل افراد نسبت به استفاده از اطلاعات بها به عنوان یک منبع اطلاعاتی در تصمیم گیریها است .
او این فرضیه را که «استفاده یا عدم استفاده از اطلاعات بها بر مبنای فعالیت در فرآیند تصمیم گیری، تحت تأثیر تعهد کاربران به رویکرد مدیریت بهای قبلی قرار دارد» را آزمود.
با تأکید بر دیدگاهی کارکردی، اسنید و همکاران (٢٠٠٥) تأثیر پیامدهای مورد انتظار استفاده از «اطلاعات بها بر مبنای فعالیت » در تصمیم گیریها بر تمایل افراد نسبت به استفاده از این اطلاعات را مورد بررسی قرار دادند.
فنما و همکاران (٢٠٠٥) پیامدهای مورد انتظار از کاربرد «اطلاعات بها بر مبنای فعالیت » بر منافع شخصی افراد را در استفاده از این اطلاعات مؤثر فرض کردند.
این مطالعه تأثیر اطلاعات بها را بر فعالیت های تحقیق و توسعه مورد بررسی قرار داده است .
تلاش ها صرف شده برای مطالعه این عوامل سیستمی چنین ثمر داده است که تمام سیستم های مورد بررسی تأثیر معناداری بر اثربخشی استفاده از اطلاعات بها در فرآیند تصمیم گیری دارند.
مطالعه اثرگذاری عوامل تعدیل گر برون سازمانی (به ویژه بازارها) بر کارایی استفاده از انواع اطلاعات بها در تصمیم گیریها، نقطه عطف گروه دیگری از پژوهش های رفتاری است .
The role of actor-networks and boundary objects in management accounting change: A field study of an implementation of activity-based costing.
A review and classification of experimental economics research in accounting.
The value of activity-based costing in competitive pricing decisions.
Using an experimental economics approach in behavioral accounting research.