خلاصة:
هدایت دستگاه عظیم و پیچیده آموزش و پرورش که دارای کارکرد زیربنایی در تمهید پیش نیازهای توسعه کشور، تقویت امنیت ملی و انباشت سرمایه اجتماعی میباشد، مستلزم ابتناء بر برنامه های راهبردی و بلند مدت در برنامه ریزی و بهره مندی از روشهای علمی و توانایی های پژوهشی گسترده در اجراست تا بدین ترتیب امکان هم افزایی و ارتقاء کارآیی و اثربخشی این نهاد اجتماعی کارساز فراهم آید .در این مقاله سعی شده تا عوامل تاثیر گذار در ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش مورد واکاوی قرار دهم گرچه خود سوال و موضوع تحقیق علمی انتخاب نشده است و تا حدی نامفهوم می باشد. ولی در این مقاله به عواملی که با ان دست و پنجه نرم می کنیم اشاره خواهیم کرد. گرچه عوامل اصلی مادیات می باشد اما میتوان ماسوای آن از ایده ها و نظرات دانش آموزان و دبیران و کارکنان آموزش پرورش یک مثنوی ٧٠ من نوشت. در شناسایی راهبرد و راهکارها در اموزش و پرورش نیز این سه مرحله باید صورت گیرد ما انسانهای معاصر قدم در راه گذاشته ایم و در این مرحله سیر می کنیم حالا بعضی کشورها در این راه پیش قدم و جلوتر از دیگران هستند و در این بین برخی موسسات و سازمانها نیز از سایر سازماها پبش قدمترند به خاطر شمول بیشترشان مثل اموزش و پرورش. باید کاری صورت گیرد باید زمینه سازی صورت گیرداستعمار نو برای ایجاد افکار و سیاست خود ان هم مادی در جهان هر کاری را انجام می دهد از قتل انسانها گرفته تا نابودی محیط زیست ولی ما که منادی منجی هستیم و کشورمان کشور امام زمان است هنوز راهبرد جهانی نداریم انهم از راه های قانونی و انسانی و معنوی، در این مرحله باید. همه منابع و امکانات کشور در جهت ظلم ستیزی، از میان برداشتن تبعیض ها، تلاش صورت گیرد.
ملخص الجهاز:
در اين مقاله سعي شده تا عوامل تاثير گذار در ارتقاء کيفيت آموزش و پرورش مورد واکاوي قرار دهم گرچه خود سوال و موضوع تحقيق علمي انتخاب نشده است و تا حدي نامفهوم مي باشد.
نگارنده چون سالها در مدارس متوسطه وپيش دانشگاهي به عنوان معاون آموزشي خدمت کرده متوجه خلاء مديريت کارامد در سازمان بزرگي چون آموزش و پرورش شده است ١٨٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و سوم ، پاييز ١٣٩٦ * * * * * آموزش و پرورش بايد جزء زندگي شود متاسفانه امروزه آموزش و پرورش در ايران در حاشيه است در آلمان بهترين امکاات در اختيار آموزش و پرورش قرار داده مي شود و مستعد ترين نيروها با مدارک بالا در اولويت استخدام مي باشند اما در کشور ما به اين سازمان مهم و سازنده آنچنان توجه نمي شود.
تصميم گيريها به مدارس و مناطق محول گردد به جاي اين که برنامه ريزي براي استانها و شهرستانها در تهران صورت گيرد به عنوان مثال در مناطق سرد سير و کوهستاني و برفگير به جاي آموزش فوتبال و واليبال بهتر است رشته هايي تدريس شود که براي دانش آموزان شهر و روستا جذابيت داشته باشد مانند اسکي و کوهنوردي و بعد مشاهده خواهيم کرد که در المپيک همين دانش آموزان رتبه خواهند اورد يا خير در اين صورت هزينه اي هم ندارد در ساير دروس هم مي توانيم اين مثل کشور چين که دروس اموزشي آنها طبق شرايط اقليمي طرح مي شود.