خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سواد عاطفی و سبکهای حل تعارض با طلاق عاطفی در زوجین شهر کرمانشاه انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. این مطالعه در سال ١٣٩٦ بر روی ٢٠٠ نفر از زنان و مردان متاهل شهر کرمانشاه انجام شد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی کارکردهای روانشناختی خانواده ایرانی کیمیایی (IFPFS، ١٣٩٠) و طلاق عاطفی گاتمن (١٩٩٩) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج نشان داد بین سواد عاطفی و طلاق عاطفی رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین معلوم شد که بین سواد عاطفی و حل تعارض زوجین نیز رابطه معنی داری وجود دارد. بنابراین می توان گفت که زوجین در اثر ضعف سواد عاطفی و ناتوانی در حل تعارض ، طلاق عاطفی را تجربه میکنند. بنابراین بررسی میزان سواد عاطفی زوجین و همچنین شناسایی سبک های حل تعارض زوجین درک بهتری از سبب شناسی پدیده ی طلاق عاطفی در زوجین فراهم می آورد.
ملخص الجهاز:
واژه هايکليدي: سواد عاطفي، حل تعارض ، طلاق عاطفي ١٤٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و پنجم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * مقدمه روابط مناسب در جامعه بر اساس روابط مناسب در خانواده شکل ميگيرد و هر اندازه روابط درون خانواده مناسب تر باشد، خانواده و به تبع آن جامعه از ثبات و استحکام بيشتري برخوردار است (اعزازي، ١٣٨٧).
مکتبي، داوودي و کرد زنگنه (١٣٨٥)، صلاحيان ، صادقي، بهرامي و شريفي (١٣٨٩)، طالب نيري (١٣٨٦)، اميني، (١٣٨٧) و قليلي رناني (١٣٨٤) دريافتند زوج هاي داراي تحصيلات بيشتر، در ابعاد هوش هيجاني موفقيت بيشتري را نشان مي دهند و در نتيجه تعارض زناشويي کمتري را نيز تجربه ميکنند.
١٤٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و پنجم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * يافته ها بررسي توصيفي و استنباطي در جدول شماره ١ ميانگين و انحراف معيار متغيرهاي سواد عاطفي، حل تعارض و طلاق عاطفي آمده است .
مکتبي، داوودي و کرد زنگنه (١٣٨٥) صلاحيان ، صادقي، بهرامي و شريفي (١٣٨٩)، طالب نيري (١٣٨٦)، اميني (١٣٨٧) و قليلي رناني (١٣٨٤) دريافتند زوج هاي داراي تحصيلات بيشتر، در ابعاد هوش هيجاني موفقيت بيشتري را نشان مي دهند و در نتيجه تعارض زناشويي کمتري را نيز تجربه ميکنند.