ملخص الجهاز:
"3-نسبتهای سودآوری در عمل به هر کسری که سود واحد تجاری در صورت کسر و فروش،ارزش ویژه،داراییها و یا سرمایه در گردش در مخرج آن قلمداد و محاسبه شود اصطلاحا بازده اطلاق مینمایند و آنها را شاخص سودآوری میدانند و همانطور که ملاحظه میگردد در تمام شاخصهای سودآوری،سود واحد اقتصادی حرف اول را میزند درحالی که فلسفه تشکیل بسیاری از شرکتهای تعاونی ارائه خدمات به اعضا و ایجاد اشتغال میباشد در این حالت استفاده از چنین شاخصهایی برای ارزیابی اینگونه شرکتها تصویر منطقی از عملکرد آنها ارائه نخواهد داد.
بنابراین پرداختن به شاخصهایی چون سودآوری چندان مناسب نیست،بلکه حجم فروش به اعضا و مقایسه آن با شرکتهای مشابه و همچنین درصد رشد این فروش نسبت به سنوات قبل معیار منصفانهتری برای ارزیابی عملکرد شرکتهای مذکور میباشد فرمول پیشنهادی بشرح زیر است: بدین روی درصد بدست آمده با درصد سال قبل شرکت و همچنی شرکتهای مشابه در سال موردنظر مقایسه میشود.
برای محاسبه این انحراف از فرمول زیر استفاده میشود: قیمت واقعی؟؟؟(مقدار واقعی دریافت شده-مقدار سفارش داده شده)انحراف سفارش مواد خام ارزیابی این انحراف برای شرکت تعاونی که باید یک انبار کالای کوچک داشته باشد و تا حد ممکن از نگهداری مواد در انبار اجتناب نماید و در هزینههایی چون بیمه مواد در انبار خسارت بروز فساد و ضایعات انبار، حملونقل و از همه مهمتر رکود سرمایه به صورت مواد،صرفهجویی کند و ضمنا کیفیت مواد به هنگام مصرف را در مراحل تولید تضمین نماید،از اهمیت اساسی برخوردار است.
برای محاسبه این انحراف از فرمول زیر استفاده میشود: قیمت استاندارد؟؟؟(مقدار سفارش فروش دریافت شده_مقدار سفارش فروش تکمیل شده)انحراف تکمیل فروش در روش مذکور نیز انحرافی که ملاحظه شود نامساعد قلمداد میشود اگر سفارشهای دریافت شده بیشتر از سفارشهای تکمیل و فروش رفته باشد عملا بهمعنای آن است که مقداری فرصت از دست رفته(درآمد)وجود دارد."