خلاصة:
لذت یادگیری هیجانی مثبت است که در فرایند آموزش برای فرد حاصل می شود و او را به کسب اطلاعات جدید و الگوهای رفتاری یا توانایی های مختلف، حتی اگر پاداشی هم در کار نباشد، مشتاق می سازد. به اعتقاد صاحب نظران تعلیم و تربیت، یادگیری در اصل یک لذت است. لذت ذاتی و درونی، نه تحمیلی و
بیرونی. در زمینة لذت یادگیری ده نکتة زیر می تواند برای معلمان مفید باشد
ملخص الجهاز:
"پس یک معلم بهتر است از روشهای تدریسی استفاده کند که در آنها دستیابی به اهداف کوچک واسطهای، بهعنوان بخشی از یک فرایند بزرگتر در مراحل تدریس در نظر گرفته میشود.
خوب شناختن هر یک از دانشآموزان و فراهم کردن تکالیف مناسب به مقدار زیادی تلاش نیاز دارد اما برای افزایش یادگیری و لذت دانشآموزان امری لازم است.
استفاده از روشهای یادگیرندهمحور توسط معلمان در کلاسهای درس از قبیل: بحث گروهی، یادگیری اکتشافی، اکتشافی هدایت شده، یادگیری مشارکتی (سیف، ١٣٩٣) موجب میشود دانشآموزان بتوانند مسئولیت موفقیتشان را به عهده بگیرند و احساس شایستگی و غرور بیشتری کنند و از نظر درونی برای انجام تکالیف علاقه بیشتری نشان دهند.
لذت یادگیری نیز در هر کلاس به شکل خاص خود ظاهر میشود و دارای ظرافتهایی است که معلم باید آنها را بیابد.
راههای مختلفی وجود دارد که از طریق آنها معلم میتواند در کلاس محیطی را فراهم کند تا بچهها بتوانند لذت یادگیری را تجربه کنند."