خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی رابطه میان میزان مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای فردی کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران اجرا شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش را تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان مازندران در سال 1394 تشکیل میدهند و از روش سرشماری استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی 18 سوالی مهارتهای ارتباطی بارتون است و بر اساس پژوهش بهزادجزی در سال 1386 روایی آن توسط اساتید و متخصصان مورد تایید و ضریب پایایی آن 76/0 ذکر گردیده است. دادهها با نرم افزار SPSS و با استقاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و مجذور کای تجزیه و تحلیل گردیده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که میان میزان مهارتهای ارتباطی با سن، جنسیت، سابقه خدمت کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه معناداری وجود ندارد اما میان میزان مهارتهای ارتباطی با سطح تحصیلات و رشته تحصیلی کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش میتواند در هنگام استخدام نیروی انسانی در کتابخانههای عمومی نسبت به شناسایی افراد با مهارتهای ارتباطی بالاکمک نماید و نیز با شناسایی ضعفهای موجود در حوزه مهارتهای ارتباطی در کتابخانههای عمومی زمینه را برای رشد و ترقی این مهارتها از طریق کارگاههای آموزشی فراهم آورد تا کتابداران در ارائه خدمات به کاربران نهایت بهره مندی از مهارتهای ارتباطی خود را ببرند و در مراجعه مجدد کاربر بهترین روش ارتباط را اتخاذ نمایند.
ملخص الجهاز:
بنابراین اساس پژوهش حاضررابطه ی بین میزان مهارت های ارتباطی باویژگیهای فردی (سن ، جنسیت ، سابقه خدمت ، سطح تحصیلات و رشته تحصیلی) را مورد مطالعه قرار داده است .
در چنین شرایطی ارتباطات صحیح و مناسب از سوی کتابداران که بتوانند از طریق آن به اهداف سازمانی خود دست یابند از اهمیت بیشتری برخوردار بوده ولازم است مقدماتی فراهم گردد تا فرایند برقراری ارتباط با تقویت مهارت های ارتباطی در هر فرد بهبود یافته و زمینه را برای ارائه خدمات برتر و بهتر فراهم آورد.
پژوهشی با عنوان "مهارت در بازاریابی: تحلیلی بر مهارتهای کتابداران آمریکایی"در کشور ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است که نتایج نشان داد مهارت های ارتباطی یکی از مهمترین مهارت های کتابداری مدرن بوده و کتابدارانی که دارای تحصیلات در رشته علم اطلاعات و کتابداری هستند تواناییهایمناسب تری در مقایسه با سایرین در کتابخانه های عمومی از خود به نمایش میگذارند(5102,la te dna silahciM).
بین میزان مهارت های ارتباطی و سن کتابداران کتابخانه های عمومی استان مازندران رابطه ی معناداری وجود دارد.
بین میزان مهارت های ارتباطی و سطح تحصیلات کتابداران کتابخانه های عمومی رابطه معناداری وجود دارد (رجوع شود به تصویر صفحه) در بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی و سطح تحصیلات نتایج نشان داد مقدار آماره مجذور کای برابر ٣٧/٢٠٤ با ٤ درجه آزادی بدست آمده و از آنجایی که مقدارp محاسبه شده (٠٠٠١=p) کوچک تر از سطح معناداری ٠٥.
بین میزان مهارت های ارتباطی و رشته تحصیلی کتابداران کتابخانه های عمومی رابطه معناداری وجود دارد.