خلاصة:
در این پژوهش که با عنوان «بررسی راهکارهای ارتقای کیفیت تبلیغ قرآن با تاکید بر مسابقات قرآن کریم در آموزش و پرورش» صورت گرفته است با عنایت به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسابقات قرآن دانش آموزان همه ساله در آموزش و پرورش برگزار میگردد و با توجه به اهداف تعریف شده سعی دارد ارتباط و پیوندی عمیق و ناگسستنی بین دانشآموزان و معارف قرانی برقرار نماید لذا در این پژوهش سعی شده پس از بررسی مسابقات و شیوه های برگزاری آن آسیبها و نقاط ضعف آن مورد دقت قرار گیرد و همچنین میزان نیل به اهداف مشخص شده بررسی گردد در بخشی دیگر راهکارهای برطرف سازی نقاط ضعف و مشکلات اجرایی و محتوایی مسابقات مورد بررسی قرار گرفته است.
ملخص الجهاز:
با عنایت به مصوبهی شورای عالی آموزش و پرورش دربارهی هدف آموزش قرآن هم چنین با توجه به تصویب منشور توسعهی فرهنگ قرآنی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسهی 643 مورخ 22/2/88، که آموزش عمومی قرآن و «توسعه مهارتهای روانخوانی، صحیحخوانی و درک معنای آیات قرآن کریم در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان» را بر عهدهی وزارت آموزش و پرورش گذاشته است، توجه به موارد زیر در هدفگذاری برنامههای آموزشی و فعالیتهای قرآنی از جمله مسابقات قرآن لازم و ضروری است: اکنون در این قسمت اهداف ذکر شدهی شورای عالی آموزش و پرورش در بخش آموزش قرآن و اهداف مسابقات به صورت مجزا مورد دقت قرارخواهد گرفت.
1-10- کاستی در انگیزه مجریان و دانش آموزان • نبود امتیازی جهت مربیان فعال امر مسابقات در فرمهای ارزیابی و حقالزحمه قابل توجه و در برخی موارد وجود توبیخهای غیر مسئولانه که موجب میگردد پس از مدتی همت این عزیزان به شرکت فعال در مسابقات از آنجا که مورد تجلیل و تشویق قرار نمیگیرند کم گردد.
) 2-5- آموزش و توجیه • برگزاری جلسههای آموزشی- توجیهی فرصت مغتنمی است برای آشنایی هر چه بیشتر و بهتر دانشآموزان با قرآن کریم و معارف آن؛ از این رو نقش چنین برنامههایی برای دانش آموزان شرکت کننده در رشتههای مختلف مسابقات حائز اهمیت است.
• پیشنهاد میگردد جهت ایجاد انگیزه بیشتر در میان دانشآموزان، در راستای شرکت حداکثری دانشآموزان در مسابقات، همانند افرادی که در مسابقات علمی رتبه کسب مینمایند و از امتیازات ویژهای هنگام ثبت نام در مقاطع بالاتر و همچنین در کنکور برخوردار میشوند، برای رتبههای برتر قرآنی نیز این امتیازات در نظر گرفته شود.