خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه تابآوری و سلامت روان در دانش آموزان متوسطه دورهی دوم شهر
سراوان بود. روش تحقیق» توصیفی از نوع همبستگی پیشبین بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان
متوسطه دورهی دوم شهر سراوان میشد. حجم نمونه شامل ۳۵۳ دانش آموز بود که به روش نمونهگیری
خوشهای چندمرحلهای انتخابشده و در پژوهش شرکت داده شدند. برای گردآوری دادهها از
پرسشنامههای تاب آوری کونور- دیویدسون (۲۰۰۳) و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگک و هیلیر (۱۹۸۹)
استفادهشده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده
انجام گرفته است. نتایج نشان داد که بسن تاب آوری و سلامت روان رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
همچنین نتایج نشان داد که تابآوری پیشبینی کننده زیر مقیاسهای سلامت روان (علائم جسمانی»
اضطراب» عملکرد اجتماعی» افسردگی) است که بیشترین اثر پیشبینی کنندگی را بر عملکرد اجتماعی و
کمترین پیشبینی کنندگی را بر علائم جسمانی دارد. برای بهبود سلامت روان دانش آموزان متوسطه
برنامههای آموزش تاب آوری پیشنهاد میشود.
ملخص الجهاز:
واژه هايکليدي: تاب آوري، سلامت روان ، دانش آموزان ٧٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و هفتم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * مقدمه با مشاهده کودکان و نوجوانان در محيط هاي مختلف همواره اين سؤال به ذهن انسان ميرسد که چرا برخي از آن ها در انعطاف پذيري خاصي در برخورد با عوامل استرس زا برخورده اند ولي نوجوانان ديگر در مقابله با عامل استرس زا مشکل دارند.
Kumpfer بررسي رابطه تاب آوري و سلامت روان دانش آموزان متوسطه شهر سراوان / ٧٣ تعريف کرده اند، بر اين باورند که سلامت روان ، صرفا نداشتن بيماريهاي رواني نيست ، بلکه توان واکنش در برابر تجربيات گوناگون زندگي به صورت انعطاف پذير و معنادار است (صالحي، ليلي و همکاران ، ١٣٨٦).
Steinhardt & Dolbier ٧٤ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و هفتم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * فرضيه هاي تحقيق ــ بين تاب آوري سلامت روان دانش آموزان متوسطه دوره دوم شهر سراوان رابطه وجود دارد.
در پژوهش بررسي رابطه تاب آوري و سلامت روان دانش آموزان متوسطه شهر سراوان / ٧٥ بشارت و همکاران (١٣٨٦) روايي و پايايي اين پرسشنامه مورد تائيد قرارگرفته است (به نقل از حق رنجبر و همکاران ، ١٣٩٠).
يافته هاي پژوهش نشان داد با حدود اطمينان در سطح ٩٩ درصد ميتوان گفت که تاب آوري به طور منفي و معنيدار پيش بيني کننده نشانه هاي افسردگي سلامت رواني دانش آموزان متوسطه است .