خلاصة:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش همدلی از طریق قصه گویی بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آمـوزان پسر پـایه ششم ابتـدایی جنوب غرب استان تهران انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. 30 نفر از دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان شهریار که در سال تحصیلی93- 1392 در مدارس مشغول به تحصیل بوده اند با روش نمونه گیری تصادفی، انتخاب و در گروه های 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. به منظور انتخاب اعضای هر دو گروه از سیاهه رفتاری کودک(CBCL) استفاده شد. دانش آموزان گروه آزمایش تحت آموزش همدلی از طریق قصه گویی قرار گرفتند و سپس از هر دو گروه، پس آزمون گرفته شد. به منظور تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان گروه آزمایش کاهش معناداری یافته است اما در گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نشده است.
نتیجه گیری: بر اساس یاقته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش همدلی از طریق قصه گویی بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان موثر است. چرا که قصه ها از جمله عوامل و محرک های جذاب و با اهمیت هستند و این توانایی را دارند که در آموزش مهارت ها و افزایش آگاهی های کودکان مورداستفاده قرار گیرند.
ملخص الجهاز:
تأثیر آموزش همـدلی از طریق قصـهگویی بـرکاهش نشانـههای اختــلال نافرمــانی مقـابلــهای کودکان علیرضا شاهحسینینیا، آتوسا کلانتر هرمزی، کیومرث فرحبخش چکیده تاریخ دریافت: 20/3/94 _ تاریخ پذیرش: 22/8/94 کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در دانشآمـوزان پسر پـایه ششم ابتـدایی جنوب غرب استان تهران انجام گرفت.
نتیجهگیری: بر اساس یاقتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش همدلی از طریق قصهگویی بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان مؤثر است.
به دنبال این تغییر شیوه زندگی و تجددگرایی و همزمان با افزایش میزان شیوع اختلالات روانی قابل تشخیص، در سالهای اخیر نگرانی در مورد سلامت روان کودکان و تأثیر آن بر رشد و عملکرد کودک به طور چشمگیری افزایش یافته است و بر همین اساس متخصصان بر اهمیت ارزیابی و درمان به موقع اختلالات روانشناختی تأکید میکنند.
لذا سؤال اساسی در این پژهش این است که آیا آموزش همدلی از طریق قصهگویی میتواند در کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابله ای در کودکان مؤثر باشد؟ روش پژوهش این پژوهش، نیمهآزمایشی است که در آن از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است.
بحث و نتیجهگیری هدف از انجام این پژوهش تعیین تأثیر آموزش همدلی از طریق قصهگویی بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان است.
یافتههای پژوهش صباغ زاده و هاشمی آذر (1390) نشان داد که آموزش همدلی بر کاهش پرخاشگری پسران بی سرپرست تحت پوشش بهزیستی استان تهران مؤثر واقع شده است.