خلاصة:
سه کانهی پارسیان زامی از جمله داسنانهای خانتزی دراادییات داستانی کرده
سنی نوجوان است که از داستانهای موفق در بین آثار تالیفی به شمار میرود و
تاکنون چندین جایزه را برای نویسندهاش به ارمغان آورده است. نگارنده برآن
است تا در این جستار کوتاه عنصر شخصیت و شیوههایی را که آرین در جلد دوم
این مجموعه راز کوه پرنده برای تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب به کار گرفته است
بررسی کند.
ملخص الجهاز:
"در فانتزی ها، بعد از سغر زمانی و مکانی، که شاید فقط در جند دقیقه یا حتی چند ثانیه رخ می دهد، نئخصیت به دنیای فروتربرمی گردد، ولی در این داستان ، پس از برگشت ئنخصیت اصلی یعنی سیاوش ، سیمرخ پرنده ی اساطیری از وی می خواهد به این سفرطولانی ادامه دهد و معلوم نیست پس از سفردراین کتاب و رسیدن به انتهای آن چه سرنوئنتی در انتظار وی است و آیا از کوه پرنده خارج می شود یا نه و تا بیست سال دیگر، که دروازه ی آن بسته خواهد شد ، بدون وسایل پلالو~ ~ بیات کودک و نوجوان ثما.
مطلب دیگری که بایدگفت، حضورسیاوش درکناررستم درتمام جنگ های وی است که در شاهنامه این گونه نیست، رستم او را پس از به دنیا آمدنئنی و کمی بزرگ شدن پیش خود به زابلستان می برد و پس ازآموختن تمام شیوه های جنگاوری و هر آن چه برای یک پهلوان لازم و فمروری است، دوباره راهی دربار کیکاووس می کند و آن جا، ماجراهایی که با تهمت زدن سودابه خلق می شوند و سرانجام سیاوش ازآتش (ورا سربلند بیرون می آید و سودابه رسوا می شود.
به نظر می رسد نویسنده برای اهمیت دادن به شخصیت سیاونئی در این سفر عجیب چنین خیال پردازی ای کرده و چون داستان به نوعی بازآفرینی داستان های شاهنامه پس از توصیف مستقیم زال از زبان سیاوش ، نویسنده درسخنان کیکاووس، پدرسیاوش نیزبه صورت غیرمستقیم او را معرفی می کند که این ویزگی از نکات قوت ثسخصیت پردازی درداستان محسوب می شود."