خلاصة:
هدف از تحقیق حاضرء بررسی مشکلات درس تفکر و پژوهش پایهی ششم ابتدایی شهرستان اردل و ارائة راههای ارتقای آن
می باشد. اهمیت تحقیق به این دلیل که درس تفکر و پژوهش به تازگی وارد دورة ابتدایی شده» ونتایج این تحقیق میتواند تا
حد زیادی باعث آشکارشدن مشکلات و موانع موجود در این درس شود. این تحقیق توصیفی -پیمایشی می باشد. جامعه
آماری تحقیق, شامل کلیهی معلمان پایه ششم ابتدایی شهرستان اردل و نمونه آماری شامل ۵۰ نفر از آموزگاران پایه ششم
ابتدایی مشغول به تدریس در مدارس شهرستان اردل بوده است. نظرات جامعه آماری با استفاده از ۳۴ گویه در قالب طیف
لیکرت پنج درجهای (بسیار زیادء زیادء تا حدودی, کمء بسیار کم) بیان شده است. ابزار گردآوری اطلاعات» پرسشنامه محقق
ساخته بود که روایی با استفاده از نظرات اساتید دانشگاه و پایایی آن به وسیلهی آلفای کرانباخ ۸۷/ محاسبه گردید. دادههای
گردآوری شده با استفاده از شاخصهای آماریء فراوانی» میانگین» انحراف معیارء تفاوت میانگین» آزمون تی تک
متغیرهء آزمون تی مستقل» آزمون تحلیل واریانس سه راهه و آزمون مورد تحلیل تعقیبی شفه به کمک 5088 قرارگرفتند. از
جمله مسائل و مشکلات مربوط به درس تفکر و پژوهش پایه ششم را ۱) میتوان عدم برخورداری مناسب آموزگاران از دانش
مهارتها و انگیزههای لازم و کافی در زمینه آموزش درس مذکور دانست. ۲) عدم استفاده مدیران از روشهای مناسب در
زمینه مدیریت این درس و همچنین نظارت ضعیف بر آن اشاره نمود. ۳) نامناسب بودن امکانات. تجهیزات. فضا و زمان مورد
نیاز آموزش درس تفکر و پژوهش همچنین بین دیدگاه آموزگاران مورد بررسی در زمینه وضعیت موجود و مطلوب و موّلفه-
های مربوط به برنامه درسی درس تفکر و پژوهش با توجه به ویژگیهای جمعیت شناختی آنان (جنسیت. مدرک و سابقه) به
جز جنسیت در رابطه با محتوای آموزشی,» تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. در نهایت با بررسی مشکلات درس تفکر و
پژوهش پایه ششم ابتدایی, آموزگاران معتقد بودند که یازده شاخص مطلوبء درحد زیاد و بسیار زیادی در زمینه درسی تفکر
و پژوهش پایه ششم مورد توجه قرار گیرند.
The purpose of the present study is to discuss the difficulties of the course thinking and researching at the sixth
grade of primary school in Ardal County and to present its promoting methods. The significance of the study is
that the course thinking and researching has been recently entered in the primary school and the results of this
study could highly unfold the difficulties and the existing barriers in this course. This study is descriptive –
surrey. The population of study includes all the teachers of the sixth grade at Ardal County and the sample
includes 50 teachers of the sixth grade that are teaching in the Ardal County’s schools. The population views are
stated by using 34 items in a five Likert scales (too much, much, low, very low). The data collection instrument
was a questionnaire made by the researcher, and its validity was measured by the university professors' views
and its reliability was measured by Cranach by Cranach alpha 0.87. The compiled data were analyzed by the
statistical indices: Frequency, percentage, average, standard deviation, the mean difference, one variable t-test,
Independent t-test, three-way Analysis of variance (ANOVA Three), and Schaffer postdoc analysis by SPSS
software. Of the problems and difficulties related to the course thinking and researching in the sixth grade we
can refer to: Lack of appropriate knowledge of skills and enough and sufficient motivations on teaching the
aforesaid course among teachers, Principals do not use from appropriate methods on managing this course and
also they have a poor supervision on this course. Improper facilities, equipment, the required space and time for
teaching the course thinking and researching. Also, there were not significant differences between the studied
teacher's views about the desired existing conditions and the components related to the curriculum of thinking
and researching considering their demographic features (gender, degree of education, experience), except the
gender variable there wasn't a significant difference on the educational content. Finally, by discussing the
difficulties of the course thinking and researching at the sixth grade, teachers believed that 11 optimal indices, at
much and too much levels on the course teaching and researching of the sixth grade were addressed.
ملخص الجهاز:
" تا چهاندازهای فرآیندهای آموزشی و راهبردهای یاددهی-یادگیری درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی از تناسب لازم برخوردار هستند؟ جدول 4: آزمون تحلیل واریانس سه راهه، مربوط به میزان تناسب فرآیندها و راهبردها، با توجه به جنسیت، تحصیلات و سابقه آنان رجوع شود به تصویر صفحه نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس سهراهه حاکی است که در سطح معنیداری 01/0، تفاوت بین میانگین نمرههای نگرش آموزگاران نسبت به گویههای مربوط به این سؤال پژوهش، با توجه به جنسیت، مدرک تحصیلی و سابقه تدریس آنان و همچنین تعامل بین متغیرها از نظر آماری معنیدار نبوده است؛ به عبارت دیگر تفاوتی بین دیدگاه افراد مورد بررسی در پاسخ به این سؤال با توجه به جنسیت، مدرک تحصیلی و سابقههای متفاوت آنان وجود نداشته است.
تا چهاندازهای روشهای مدیریت و نظارت بر فرآیندهای آموزشی درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی از تناسب لازم برخوردار هستند؟ جدول 5: آزمون تحلیل واریانس سه راهه، مربوط به میزان برخورداری روشهای مدیریت و نظارت بر درس تفکر و پژوهش با توجه به جنسیت، تحصیلات و سابقه آنان رجوع شود به تصویر صفحه نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس سهراهه حاکی است که در سطح معنیداری 01/0، تفاوت بین میانگین نمرههای نگرش آموزگاران نسبت به گویههای مربوط به این سؤال پژوهش، با توجه به جنسیت، مدرک تحصیلی و سابقه تدریس آنان و همچنین تعامل بین متغیرها از نظر آماری معنیدار نبوده است."