ملخص الجهاز:
"مشخصات ژانر ترس چه چیزهایی هستند؟ 1-دارا نبودن مؤلفههای ادبیات ترس 2-تغییر مفهوم توانایی نویسنده 3-طبقهبندی بهجای توصیف 4-حشو ناشی از طبقهبندی 5-انفعال مبتنی بر حذف 6-تأکید بر ارزشهای غیر پنهانکارانه 7-نوع جدیدی از تأثیرگذاری 8-ادبیات متناسب با فرهنگ جدید جهانی 9-ادبیات آیندهنگر 10-ادبیاتی که نام ژانر ترس را یدک میکشد عامل وهم،به نوعی آزارنده است و عامل هفتم، با آنکه اشارهای به آن شد،اما هنوز باید بیشتر مورد بحث قرار گیرد.
آنچه این روند را تقویت میکند و باعث میشود مخاطب دست خود را بیش از همیشه باز ببیند،دو نکته و دو شیوه است:اول،حشو ناشی از طبقهبندی و دوم،انفعال مبتنی بر حذف که هردو سازنده اکتهای خنثی و قابل بازپرداختی هستند که سرانجام،باعث میشوند مخاطب نقش بیشتری در ساختن فضای اثر ایفا کند.
اما نگاهی به عوامل دهگانه میاندازیم و چهار عنصر را برای رسیدن به بحثی دیگر درباره ژانرها، انتخاب میکنیم: 1-طبقهبندی بهجای توصیف 2-تأکید بر ارزشهای غیر پنهانکارانه 3-ادبیات متناسب با فرهنگ جدید جهانی 4-ادبیات آیندهنگر بین این چهار عامل،نکته مشترکی هست که میتواند پاسخی باشد به سؤال پایانی بخش پنجم این مقاله:چرا ادبیات علمی-تخیلی،چنین اقبالی دارد؟ به جملههایی که در ابتدای این بخش،از کتاب نقل شد،نگاهی بیندازید.
همانطور که هنگام چاپ کتابهای هری پاتر،کلیسا واکنش نشان داد و حالا باز عدهای دیگر که نه تعلقی به شیوه تربیتی پدرانه جدید(و درواقع شیوه تربیتی خودشان)دارند و نه نگاهی به این که امروزه آگاهی غیر قابل پنهان شدن است،چنین واکنشی نشان میدهند شاید تأسف داشته باشد؛اگر چه راه مناسبی نیست و راههای دیگری هست که به ما ربطی ندارد."