ملخص الجهاز:
"استفاده از رنگهای شاد و زنده،با هماهنگی دلنشین و هنرمندانه،در آثار نسرین خسروی(از جمله در کتابهای دختر باغ آرزو،مواظب بند کفشهایت باش و رنگینکمان کودکان)،پرویز کلانتری(از جمله در کتاب رنگینکمون)،عطیه بزرگ سهرابی(از جمله در کتابهای کوچولو و در میهمانی چه میخورند؟ مرتضی زاهدی(از جمله در کتابهای علی کوچیکه و دوستانش و لیلی- لیلی حوضک)،سیروس آقاخانی(در کتاب هدیه حیوانات)،رؤیا بیژنی (در کتاب سه ترنج اسرارآمیز)،بهزاد غیریبپور(از جمله در کتاب سبزپوش مهربان)،کریم نصر(در کتاب اسب و سیب بهار)،بهرام خائف(از جمله در کتاب گفتوگوی رنگها)و مجموعه آثار علی خدایی،علی رضا گلدوزیان و برخی آثار اکبر نیکانپور،بر شادابی و طراوت کودکانه و احساس زندگی و جنب و جوش کودک میافزاید و تصویرهای پدید آمده به زمینهای غنی در نمایش شادیبخش و چشمنواز رنگها تبدیل شده است.
نقاشان رنگاندیش امپرسیونیست،به ویژه هنرمندان فوولیست در آثار هنریشان،به فراوانی از حضور اینگونه رنگ بهره میجستند پاستل گچی روی مقوای بافت در پاستل استفاده شده و تصویرهای کتاب یک حرف و دو حرف اثر محمد رضا دادگر،با بافت حسی رنگهای پدید آمده توسط رنگ پاش(اربراش)،حس خواب و رؤیا را در بیننده برمیانگیزد.
استفاده از رنگهای پوششی،در تصویرگری کتاب گم شده لب دریا اثر زمان زمانی،با خطوط سفید فراوانی در لایههای رنگی همراه است که ویژگی بریده بریده شدن تصویر در فضای شرجی جنوب و مناظر سراب گونه را به بیننده نشان میدهد.
بهرام خائف در تصویرگری کتاب اصحاب کهف با استفاده از بافت شبکهای نوار زخمبندی(تنزیب)و اثر رنگی آن روی کاغذ،سطح شطرنجی ظریفی پدید آورده که همراهی آن با رنگ قهوهای،زمینه مناسبی برای نشان دادن پوشش بدن سگ غار کهف قرار گرفته است."