خلاصة:
همواره در آموزش زبان دوم اصول و ضوابطی دیده میشود که بهکارگیری و یا عدم پایبندی به آن میتواند باعث موفقیت یا عدم موفقیت افراد شود. یکی از مسایل مهمی که میتواند ضمانتبخش بحث آموزش زبان باشد و فرد را در این راستا پشتیبانی و حمایت نماید، در نظر گرفتن «اصل بصری» است. منظور از اصل بصری، توجه به نمایش عینی و تصویری موقعیتهای مختلفی است که در فرایند آموزش بهکار میآیند. آنچه افراد آن را از طریق چشم میبینند، برقراری ارتباط با آن راحت تر و هضم آن سریعتر است. در بحث آموزش زبان نیز اگر معلم بهعنوان آموزنده، سعی نماید موقعیتی ایجاد نماید که زبانآموزان از این حس خود بهره بیشتری برند، راحتتر میتواند آموزههای خود را به آنها منتقل کرده و ماندگاری آن را ثبات بخشد. اصل بصری طی چهار مرحله اعمال میشود. بدین صورت که معلم ابتدا از طریق «حرکت» مطالب را به صورت عینی برای زبانآموز به نمایش بگذارد، در مرحله بعد زبانآموز بتواند با آن مطالب ارتباط برقرار کند؛ ارتباطی که منجر به «تحریک احساسات» او شود و در نهایت آموزهها را در ذهن او «مجسم» نماید. بعد از تجسم آموزهها در ذهن، او به «کشف معانی» نهفته در آموزهها میپردازد. در این مقاله مراحل «اصل بصری» در آموزش زبان دوم با توجه به موارد مذکور مورد بررسی قرار میگیرد.
Always in second language education principles and rules Bh¬Kargyry or lack of adherence to it can be seen that the success or failure of people. One of the important issues that can be discussed Zmant¬Bkhsh language training and individual support and support in this regard, taking into account the "intuitive principle" is. The purpose of the visual, physical and visual display according to different Mvqyt¬Hay Bh¬Kar My¬Ynd in the process of education. What people make it through the eyes My¬Bynnd, communicating with it easier and faster to digest. In terms of language training if the teacher into account as instructive, to try the opportunity to gain a greater sense of self that Zban¬Mvzan of this brand, Mvz·h¬Hay can run more smoothly transferred to them and sustains it to stabilize. Visual principle is applied in four phases. That first teacher through the "cute" objectively material for Zban¬Mvz to demonstrate, in the next stage Zban¬Mvz can communicate with its content, communication that leads to "brace" He and finally Mvz·h¬Ha in his mind "embodies" the. After visualization Mvz·h¬Ha in mind, he "discovered the meaning of" lies in Mvz·h¬Ha My¬Prdazd. In this paper the "intuitive principle" in second language learning is evaluated according to the above.
ملخص الجهاز:
» (کریستال، 1989: ص372) اما تجربه ثابت کرده است هرگاه آموزش زبان برای بزرگسالان از طریق تجسم بصری صورت گیرد، قدرت یادگیری آنها افزایش مییابد، زیرا دقت دیداری در بزرگسالی بیشتر است و آنچه بزرگسالان از این راه بیاموزند در خاطرشان پایدارتر خواهد بود.
» (بلومفید، 1379، 46) «اصل بصری» در آموزش و یادگیری زبان دوم تأثیر بسیار چشمگیری دارد و زبانآموز از طریق برقراری ارتباط چشمی با آموزهها و آنچه در صدد یادگیری آن است میتواند موفقتر عمل نماید.
بیان تفاوت این دو مقوله چندان ربطی به بحث حرکت در اصل بصری ندارد، زیرا چه متکلم صحبت نماید و چه هنگام صحبت با اعضای بدن خود حرکتی را نشان دهد، در هر دو صورت زبانآموز سعی میکند ارتباط خود را با آموزشیار برقرار سازد و دادهها را از او دریافت نموده و به ذهن منتقل نماید.
زبانآموز در معرض مستقیم آموزش قرار میگیرد و سعی مینماید همراه با نمایش هرجا که لازم است تصمیم بگیرد، نظر دهد، راه حل بهکار برد و از این طریق آموزهها را در ذهن پایدار نماید.
در نتیجه این ارتباط احساس او تحریک میشود و میتواند موقعیتهای مختلف را در ذهن خویش تجسم نماید و بعد از آن معانی نهفته در آموزه را درک کند.
در این صورت زبانآموز حتی ممکن است به تابلویی ساکن نگاه کند اما در خلال تصاویر حرکتی نهفته است که او در ذهن خود آن حرکت را تجسم مینماید تا بتواند با آن تصاویر ارتباط برقرار نماید.