خلاصة:
هدف: عدالت سازمانی مقوله ای پویا است که بر رفاه سازمانی اثر می گذارد و پدیده مبهمی که تصمیم گیری درباره آن ضروری است. لذا موفقیت سازمان در تحقق اهداف که در گرو چگونگی عدالت سازمانی موثر است مساله این بررسی بوده که بدین دلیل با توجه به اهمیت و ضرورت این بررسی که یکی از عوامل موثر در افزایش عملکرد، عدالت سازمانی است، تعیین عدالت سازمانی برای ارتقاء عملکرد کارکنان با محوریت رضایت، همکاری و انگیزه کارکنان هدف اصلی این بررسی بوده است.
روش: در این راستا جامعه آماری این بررسی مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان های خدماتی شهر تبریز بوده که با توجه به محدودیت هایی با انتخاب شش نمونه از این سازمان ها جهت جمع آوری اطلاعات، عدالت های سازمانی مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: در نهایت مطابق نتایج به دست آمده اعمال عدالت های سازمانی به ترتیب اولویت به تفکیک برای هر سازمان بر اساس نوع فعالیت که می تواند به ارتقاء عملکرد مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان با محوریت رضایت، همکاری و انگیزه کارکنان تاثیرگذار باشد، مشخص شد.
ملخص الجهاز:
"لذا از عدالت که در محـیط سـازمانی اسـتفاده مـی شـود اصـطلاح عـدالت سـازمانی (Organization Justice) به کار می رود (امیر خـانی و پـورعزت ، ١٣٨٧، ص ٢١) کـه نظریـه آن بیش از چهل سال است که در ادبیات مدیریت مطرح شـده (٣ p ,٢٠٠٥ ,Colquitt et al) و تحقیقات در این زمینه در بیست سال گذشته بـه طـور فزاینـده ای افـزایش یافتـه اسـت (٢٧١ p ,٢٠٠٨ ,Gilliland).
(Lambert, 2003, 471) ٢) عدالت رویه ای : عدالت رویه ای ، در واقع در عمل نوعی عـدالت درک شـده از فرآینـدی است که برای تعیین نوع پاداش ها استفاده می شود (یعقوبی و دیگران ، ١٣٨٨، ص٢٦) که بر فرآیند تصمیمات مربوط به نوع پاداش ها تأکید دارد (,٢٠٠١ ,Schminke &Cropazano ١٧١-١٤٣ pp) و تحقیقات در این زمینـه نشـان مـی دهـد کـه آن نقـش مهمـی در تعهـد کارکنـان دارد (١٩٩٤ ,Schaubroeck et al ;٥٧٤ p ,٢٠٠٠ ,Fields et al ).
به طور کلی عدالت مراوده ای به کیفیت رفتـار میـان اشـخاص کـه بـه وسـیله هـر فـردی احساس می شود باز می گردد (افجه ، ١٣٨٥، ص٣٣٢) و این نوع عـدالت بـر مبنـای انصـاف ادراک شده از ارتباطات بین شخصی مرتبط با رویه های سازمانی و کیفیـت ارتباطـات بـین شخصی است (٢٠٠٣ ,Sitter) کـه منصـفانه بـودن رفتـار تصـمیم گیرنـدگان را در فراگـرد تصمیم گیری سازمانی ، مد نظر قرار می دهد.
در واقع در این بررسی متغیر وابسته عملکرد مدیران ، کارشناسان و کارکنان سازمان با محوریت رضایت ، همکاری و انگیزه کارکنان بوده که مطابق نتایج به دست آمده اعمـال عـدالت هـای سازمانی به ترتیب اولویت مشخص شده بر اساس نوع فعالیت سازمانی مـی توانـد بـه ارتقـاء عملکرد مدیران ، کارشناسان و کارکنـان سـازمان بـا محوریـت رضـایت ، همکـاری و انگیـزه کارکنان تأثیرگذار باشد."