خلاصة:
هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر گروه درمانی عقلانی - هیجانی - رفتاری (REBT) در کاهش استرس دیرنابینایان بوده است. طرح پژوهش به صورت پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری با دو گروه آزمایش و گواه سازمان دهی شده است. پس از انتخاب افراد واجد شرایط، آنان به صورت تصادفی در گروه های آزمایش و گواه جایگزین شدند (30 نفر در هر گروه) و پیش آزمون برای دو گروه اجرا شد. سپس آموزش عقلانی - هیجانی - رفتاری بر روی گروه آزمایش اعمال گردید. پس از اتمام آموزش از دو گروه پس آزمون به عمل آمد و یک ماه بعد نیز از دو گروه مجددا آزمون انجام پذیرفت. جهت جمع آوری اطلاعات پژوهش از پرسشنامه باورهای غیر منطقی IBT و پرسشنامه DASS21 استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمونهایT و کلیه مراحل تحلیل با نرم افزار SPSS 18 انجام پذیرفت. نمرات گروه آزمایش و گروه گواه در پیش آزمون تفاوت چندانی با هم نداشت، در پس آزمون نمرات گروه آزمایش نسبت به پیش آزمون تفاوت معنی داری داشت، اما در گروه گواه تفاوت معنادار نبود. این امر بیانگر اثربخشی مداخله ارائه شده می باشد. همچنین با مقایسه نمرات پس آزمون و پیگیری در گروه آزمایش و گروه گواه تفاوت معناداری به دست نیامد و در نتیجه می توان تاثیر مداخله آموزش گروهی REBT را با ثبات ارزیابی کرد. به طور کلی نتایج تحقیق حاضر، حاکی از اثربخشی مداخله آموزش REBT در کاهش استرس افراد دیرنابینا می باشد.
ملخص الجهاز:
"بنابراین انتظار مـیرفـت آمـوزش گروهـی عقلانـی- هیجـانی- رفتاری بتواند تغییرات عمدهای را در تفکرات و باورهای غیرمنطقی افراد دیرنابینا هم ایجـاد نموده و این تغییر نگرش نقش عمدهای در پذیرش واقعیت ها و سازگاری آنـان بـا محـیط و وضعیت جدیدشان ایفا نماید و در نتیجه تأثیر مثبتی در کاهش استرس آنان داشته باشد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) جدول شماره ٢ نشان دهنده آن است که تفاوت باورهای غیرمنطقی افـراد مـورد مطالعـه (که از مجموع شاخص های باورهای غیرمنطقـی بـه دسـت مـیآیـد) در گـروههـای گـواه و آزمایش در مرحلـه پـس آزمـون و پیگیـری معنـی دار نمـی باشـد (٠٠٥<P-Value).
(رجوع شود به تصویر صفحه) همان طوری که جدول شماره ٣ نشان میدهد، در مرحله پیش آزمون میـانگین اسـترس در گروه گواه ١٧/٧٠ میباشد، این مقدار در پـس آزمـون، ١٧/٨٧ شـده کـه کمـی افـزایش داشته است که معنی دار نمی باشد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج تحقیق حاضر، حاکی از اثر بخشی مداخله آموزش گروهی REBTدر تغییر باورهـای غیر منطقی افراد دیرنابینای شرکت کننده در دوره آموزشی بوده که در نتیجـه ایـن تغییـر، استرس این افراد بشدت کاهش یافته است .
بحث و نتیجه گیری با توجه به نتایج به دست آمده از بررسی و تحلیل دادههای پژوهش ، میتوان دریافت کـه تأثیر آموزش REBT در آزمودنیهای گروه آزمایش باعث کاهش باورهای غیر منطقـی آنـان گردیده و تغییر باورها به کاهش استرس آنها منجر شـده اسـت بطـوری کـه مقـدار کـاهش میانگین استرس در پس آزمون نسبت به پیش آزمون به طور چشمگیری معنا دار مـیباشـد (٠٠٠١>P )."