خلاصة:
هدف: بررسی وضعیت هوش اخلاقی و ابعاد و مولف ههای آن در دانشجویان کارشناسی ارشد رشته
علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری 220 نفر از دانشجویان
کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی که تعداد 140 نفر به عنوان حجم نمونه آماری با
استفاده از فرمول کوکران و به صورت نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شدند. برای سنجش کیفیت
زندگی از پرسشنامه استانداردسازمان جهانی بهداشت سال( 1998 ) استفاده شد . و برای سنجش هوش
اخلاقی از پرسشنامه استاندارد لنیک،کیل و جوردن ( 2011 ) استفاده گردید.
یافته ها: نتایج آزمون فرید من نیز نشان داد بین مولفه های هوش اخلاقی تفاوت معنی داری وجود
دارد.نتایج آزمون همبستگی بر رابطه مثبت و معناداری میان سن و هوش اخلاقی دلالت داشت. و
همچنین نتایج آزمون آنالیز واریانس یک راهه میزان هوش اخلاقی گروه های مختلف تحصیلی ( مدرک
تحصیلی ) تفاوت معناداری دارد. نتایج آزمون t برای گروه های مستقل نشان داد که میزان هوش
اخلاقی دانشجویان متاهل بیش از دانشجویان مجرد است.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مولفه های هوش اخلاقی در بین دانشجویان در حد بالای
متوسط است.
ملخص الجهاز:
"اهمیت دادن خود جوش به دیگران ، راستگویی ، عمل کردن مبتنی بر اصول و ارزش ها ، اقرار به اشتباهات و شکست ها، توانایی در بخشش اشتباهات خود، مسئولیت پذیری برای تصمیمات شخصی ، قبول مسئولیت برای خدمت به دیگران و توانایی در بخشش اشتباهات دیگران در رتبه های بعدی مؤلفه های هوش اخلاقی به لحاظ میانگین قرار دارند.
جدول ٤:آزمون همبستگی بین هوش اخلاقی و سن دانشجویان (رجوع شود به تصویر صفحه) این فرضیه با استفاده از ضریب همبستگی پیر سون بررسی شد و میزان ضریب همبستگی برابر با ٠٢٨٥=r با سطح معناداری ٠٠٠١=sig است .
جدول ٥: آنالیز واریانس یک راهه (رجوع شود به تصویر صفحه) مقدار f محاسبه شده برابر با ٢٧٨٩=f با سطح معناداری ٠٠٤٣=sig و درجات آزادی ٣ و ١٣٦ است چون سطح معناداری محاسبه شده از آلفای ٠/٥ کوچکتر است در نتیجه فرض صفر رد می گردد به عبارت دیگر با احتمال ٩٥ درصد اطمینان میزان شایستگی اخلاقی گروه های مختلف تحصیلی ( مدرک تحصیلی ) تفاوت معناداری دارد.
جدول ٩:آزمون t تک نمونه ای مربوط به مؤلفه های هوش اخلاقی (١٢=test value) (رجوع شود به تصویر صفحه) مقدار t محاسبه شده برابر با ١٦/٠٧٩، ١٤/٩٣، ١٠/٦٥، ١١/٠٨، ١٦/٦٢، ٢٠/٢٧، ١٣/٤٠، ٨/٦١، ١٦/١٢، ٦/٣٨١ با سطح معناداری ٠/٠٠١ =sig ودرجه آزادی ١٣٩ =df است .
(2005),moral intelligence,enhancing business performance and leadership success,new jersey,wharton school of the university of pennsyvania and pearson education.
(2011),moral intelligence:enhancing business performance and leadership success inturbulent times,newjersey,pearson education 7."