خلاصة:
پژوهش حاضر به منظور مقایسه راهبردهای نظم دهی هیجانی و نیازهای روان شناختی در بین
دانش آموزان دارای تجربه مواد مخدر و عادی انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر دوره
1389 در شهر تهران بودند که تعدادشان 5700 نفر بودند . حجم - متوسطه در سال تحصیلی 1390
نمونه در این پژوهش 200 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای
100 دانش آموز دارای تجربه مواد مخدر و 100 دانش آموز بدون تجربه مواد مخدر به عنوان آزمودنی
های پژوهش انتخاب شدند. روش پژوهش علی مقایسه ای بود . داده ها بوسیله پرسشنامه های
نظم دهی هیجانی و نیازهای روان شناختی اساسی جمع آوری شدندو با استفاده از روش آماریT
تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین راهبردهای مقابله ای مساله-مدار، هیجان-مدار و نیازهای روان
شناختی خودمختاری، شایستگی و وابستگی دانش آموزان دارای تجربه موادمخدر و عادی تفاوت
معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش شواهدی را پیشنهاد می کند که داشتن راهبرد مقابله ای هیجان -
مدار یا اجتنابی بیشتر از راهبرد مساله- مدار می تواند دانش آموزان را به تجربه مواد مخدر سوق
دهد. همچنین رضایت مندی کمتر در نیازهای روان شناختی زمینه گرایش به مصرف مواد مخدر را در
افراد ایجاد می کند
ملخص الجهاز:
"بنابراین در این پژوهش ، پژوهشـگر در صـدد پاسـخ دادن بـه ایـن سـئوال پژوهشی بود که آیا بین راهبردهای نظم دهی هیجانی و نیازهای روان شناختی نوجوانـان دارای تجربـه مواد مخدر و عادی تفاوت وجود دارد؟ روش پژوهش چون پژوهشگر نمی توانست متغیر پژوهش را دستکاری کند یعنی متغیر تجربه مواد مخـدر قـبلا اتفاق است ، از روش تحقیق علی ــ مقایسـه ای اسـتفاده کـرد.
جدول٣ خلاصه ننایج تجزیه و تحلیل راهبردهای تنظیم هیجانی (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج بدست آمده در جدول٣ نشان می دهد که بین راهبـرد نظـم دهـی هیجـانی مسـاله -مـدار، هیجان- مدار و اجتنابی در دانش آموزان دارای تجربه مواد مخدر و عادی تفاوت معناداری وجـود دارد.
در تبیین نتایج بدست آمده می توان گفت که چون افراد مبتلا به سوء مصـرف مواد در مقابله با عوامل استرس زا به راهبردهای ناکارآمد اجتنابی و هیجانی و نیـز معلـق نگـه داشـتن عامل اسنرس زا می آورند استفاده از این راهبردها باعث مـی شـود کـه افـراد اسـترس بیشـتری را در زندگی تجربه کنند.
بنابراین با توجه به نقش عدم ارضاء مناسـب نیازهـای روان شـناختی خودمختـاری، شایسـتگی و ارتباط(تعلق ) و همچنین راهبردهای مقابله ای ناکارآمد هیجان - مدار و اجتنابی در سوق دادن دانـش آموزان به تجربه مواد مخدر، پیشنهاد می شود زمینه و عوامل خانوادگی مرتبط با این عوامل شناسـایی شود و برنامه های آموزشی با هدف پیشگیری از گرایش نوجوانان به تجربه و مصرف مواد مخـدر بـرای والدین اجرا شود.
The statues of self-control and its relation to drug abuse=related behaviors among Iranian male high school students."