خلاصة:
مقاله حاضر، موانع خصوصی سازی رسانه (تلویزیون) را مورد بررسی قرار داده است. به منظور بررسی موانع خصوصی سازی با استفاده از روش دلفی، موانع اصلی شناسایی شده و در چهار گروه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی-قانونی طبقه بندی شده است. با استفاده از یافته های روش دلفی پرسشنامه تحقیق طراحی شده است. جامعه آماری تحقیق 600 نفر و جامعه نمونه 234 نفر می باشد که با استفاده از فرمول کوکران محاسبه و استخراج شده است. یافته های تحقیق با از استفاده از شاخص های آمار توصیفی و آزمون پارامتریک بررسی یک جامعه یا آزمون t تست، تحلیل شده است. داده های جمع آوری شده که به صورت عبارتهای کلامی جمع آوری شده، با در نظر داشتن مقدار عدد فازی نظیرش، دیفازی گردیده و برخی از شاخص های گرایش به مرکز و پراکندگی از مرکز محاسبه شده است برای آزمون فرضیه ها از شاخص های آمار توصیفی و آزمون پارامتریک بررسی میانگین یک جامعه یا آزمون t تست استفاده شده است. بدین منظور از نرم افزارهای SPSS و Excel برای انجام عملیات آماری بهره گرفته شده است.
ملخص الجهاز:
عمران (Omran 2003) در تحقیق خود به خصوصیسازی در مصر پرداخت و به این نتیجه رسید که شرکتهای خصوصیشده (بهصورت جزئی یا کلی) تمایل دارند عملکردی همچون شرکتهای تحت مالکیت دولت داشته باشند و دریافت که کاهش زیادی در استخدام نیروهای جدید در شرکتهای دولتی بهنسبت شرکتهای خصوصی وجود ندارد.
بنابراین، با ضریب اطمینان 95 درصد میتوان اینگونه ادعا کرد که ازدیدگاه دانشجویان مدیریت رسانه و علوم ارتباطات: رابطة معنیداری میان هزینههای تولیدات رسانهای و خصوصیسازی رسانه وجود دارد؛ پس فرضیة اول تحقیق پذیرفته میشود و میتوان گفت هزینههای تولیدات رسانهای بر خصوصیسازی رسانه تأثیر دارد.
در فرضیة دوم، چون مقدار احتمال معنیداری کمتر از سطح معنیداری آزمون است، میتوان نتیجه گرفت دلیلی برای رد فرضیة H0 وجود ندارد، یعنی برای این فرض که نگرش جامعه به رسانههای خصوصی بر خصوصیسازی رسانه تأثیر دارد دلیلی وجود ندارد.
بنابراین، با ضریب اطمینان 95 درصد میتوان ادعا کرد که ازدیدگاه دانشجویان مدیریت رسانه و علوم ارتباطات: رابطة معنیداری میان تمایل افراد به صرف هزینه برای رسانه (تلویزیون) و خصوصیسازی وجود دارد.
بنابراین، با ضریب اطمینان 95 درصد میتوان ادعا کرد که ازدیدگاه دانشجویان مدیریت رسانه و علوم ارتباطات: رابطة معنیداری میان خصوصیسازی رسانه و موانع اجتماعی وجود دارد.
علیرغم یافتههای وی مبنیبر اینکه گسترش کانالهای تلویزیونی باعث ازهمگسیختگی بازار آگهی شده و کانالهایی تلویزیونی با کیفیت پایین ایجاد کرده است در فرضیة سیزدهم تحقیق به این نتیجه رسیدیم که خصوصیسازی رسانه موجب ارتقای کیفیت شبکههای تلویزیون دولتی میشود.