خلاصة:
رسانه های گروهی بدلایل مختلف ازجمله ضعف در جلب رضایت و اعتماد مخاطبان، سهم اندکی در آموزش حقوق شهروندی به شهروندان دارند، لذا منبع آموزشی افراد در زمینه حقوق و تکالیف شهروندی در شهر تهران، رسانههای داخلی نیستند و آن را باید در جای دیگری مانند مدارس، دانشگاهها، رسانههای خارجی و رسانههای محیطی (مثل بیلبوردها، دیوارنوشتهها و ...) و ارتباطات میان فردی جستجو کرد. بعبارت دیگر، رسانههای جمعی تاکنون تأثیر قابل توجهی برآگاهی شهروندان تهران از حقوق شهروندی نداشتهاند، و لازم است این نقش آنها مورد بازبینی قرار گرفته، و تقویت شود.برای بررسی بیشتر، مطالعه و پژوهشی پیرامون موضوع تأثیر استفاده از رسانههای داخلی (تلویزیون، رادیو و مطبوعات) بر آگاهی افراد از حقوق شهروندی خود، در میان ساکنین شهر تهران صورت گرفت ، و از دیدگاههای نظریه پردازانی چون لرنر ، راجرز،کاتز و ... استفاده شد. متغیرهای مستقل این پژوهش شامل میزان استفاده از رسانههای گروهی،میزان رضایت از برنامههای آموزشی و اعتماد به رسانههای داخلی بوده و جامعه آماری تحقیق نیز افراد 18 سال به بالای ساکن شهر تهران می باشند.
ملخص الجهاز:
برای بررسی بیشتر، پژوهشی پیرامون موضوع تأثیر استفاده از رسانههای داخلی (تلویزیون، رادیو، و مطبوعات) بر آگاهی افراد از حقوق شهروندی خود درمیان ساکنان شهر تهران با استفاده از دیدگاههای نظریهپردازانی چون لرنر، راجرز، کاتز، و ...
متغیرهای مستقل این پژوهش میزان استفاده از رسانههای گروهی، میزان رضایت از برنامههای آموزشی، و میزان اعتماد به رسانههای داخلی است و جامعة آماری تحقیق نیز افراد هجده سال به بالای ساکن شهر تهران هستند.
2. اهداف، سؤالات، و فرضیههای تحقیق هدف کلی این تحقیق بررسی تأثیر رسانهها بر میزان آگاهی ساکنان شهر تهران از حقوق شهروندی است که میتوان آن را در محورهای زیر خلاصه کرد: ـ بررسی سطح آگاهی شهروندان شهر تهران از حقوق شهروندی؛ ـ بررسی تأثیر استفاده از رسانهها بر آگاهی از حقوق شهروندی در شهر تهران؛ ـ بررسی متغیرها و مشخصات فردی مرتبط با تأثیرپذیری شهروندان تهرانی از رسانهها درمورد حقوق شهروندی؛ ـ ارائة راهکار برای آموزش و نهادینهسازی حقوق شهروندی ازطریق رسانههای گروهی.
ویژگیهای اجتماعی (سن، جنسیت، تحصیلات، و محل تولد) چه تأثیری در یادگیری آنها از برنامههای آموزشی رسانهها در زمینة حقوق شهروندی دارند؟ فرضیة اصلی تحقیق عبارت است از اینکه رسانهها بر آگاهی از حقوق شهروندی در شهر تهران نقش تأثیرگذاری دارند.
شهروندان ساکن شهر تهران تا چه اندازه از حقوق و تکالیف شهروندی خود آگاه هستند؟ رسانههای جمعی چه تأثیری در این آگاهی دارند؟ چرا باید برای آموزش شهروندی از رسانهها کمک گرفت؟ و چه راهکارهایی برای بالابردن توان آموزشی رسانهها در امر آگاهسازی شهروندان تهرانی میتوان ارائه داد؟ 6.
در این تحقیق ارتباط بین رضایت شهروندان از برنامههای آموزشی رسانهها و میزان آگاهی شهروندان تهرانی از حقوق شهروندی تأیید شد.