خلاصة:
هدف پژوهش حاضرتوصیف پوشاک سنتی زنان کرد ایلام در ایران و نمایش جلوههای ویژهای
از زیباییهای آن به منظور آشنایی با کارکردهای پوشاک سنتی است.
روش پژوهش حاضس توصیفی و تشریحی بوده و از روشهای اسنادی و میدانی (مشاهده
مشار کتی) بهره گرفته شده است. اطلاعات حاصله بر اساس مبانی نظری (نظریه چهارگانه
ولف گانگ بروخنر, نظریه قومی و نظریه اشاعهگرایی فرهنگی....) مورد بررسی قرار گرفته است.
در این نوشتارء در یک چارچوب نظری, از اندیشههای بزرگان کارکردگرایی بهویژه بانی روش
تحقیق میدانی؛ یعنی کلیفورد گیرتز بهره برده شده است.
یافتههای پژوهش نشان میدهد با آنکه امروزه پوشش زنان قوم کرد بر اثر گذشت زمان دچار تغییر
و تحول شده و پوششهای امروزی جایگزین پوششهای سنتی آنها شده هنوز هم پوشاک سنتی
زنان ایلامی علاقهمندان خاص خود را دارد.
The present study aims at describing traditional clothes of Kurdish women in Iranian province of Ilam and presenting special effects of their beauty to get familiar with functions of traditional clothes. A descriptiveanalytical method has been used in this study for which library and field participatory approach has been utilized. Findings were analyzed based on theoretical foundations mainly Wolfgang Bruckner’s theory, ethnicity theories, and cultural dissemination theories. Additionally, ideas of great functionalist theories such as Clifford James Geertz as the pioneer of the field study method. Findings of the present research show that as the current clothes of Kurdish women has undergone some transformations and chang in the course of history and they have been replaced by modern clothes, it is obvious that according to existing clothes the traditional attire of women in Ilam is popular now albeit all these cultural transformations. Their clothes are at the apex of beauty and simplicity.
ملخص الجهاز:
گلوني «گلوني» نوعي سرپوش از جنس حرير، ابريشم يـا نخ نازک در اندازه هاي مختلف کوچک و بزرگ است و زمينه مشکي دارد و با گل و بوته و نقش هاي مربـع تصوير ٢: نمونه اي از پيسه شکل و نقش هاي ساده اسليمي در رنـگ هـاي سـفيد، قرمز يا سبز و گاهي هم نارنجي، آبي و زرد تـزئين شـده اسـت » (همـان : ٨٩ ـ ٨٨).
(رجوع شود به تصویر صفحه) تصوير ٣: نحوه بستن گلوني تصوير ٤: روز جشن سربند گلوني لازم به ذکر است که اين پوشش صرفا به زنان کرد تعلق نداشته ،١ در ميـان زنـان لـر نيز متداول بوده و بخشي از پوشش سنتي زنان و همچنـين مـردان لرسـتان را بـه خـود اختصاص ميدهد و به طور کلي ، سربند و دستار از زمان مادها و هخامنشـيان در لبـاس مردان و زنان ايراني استفاده مي شد و يکـي از مهـم تـرين سـوغات ايـن منطقـه اسـت .
Sarvan خطوط باريک و به صورت رگه هاي نازک قرمز تيـره يـا سـبز اسـت و داراي ريسـه در حاشيه بوده و وقتي به دور سر بسته مـيشـود، (رجوع شود به تصویر صفحه) حجـم بزرگـي را دايـره وار، حـول سـر ايجـاد ميکند و مقداري از اضـافه هـر دو سـر آن بـه پشت سر آويزان ميشود و معمـولا زيـر آن و براي پوشاندن طرفين صـورت و مـوي سـر از گلوني که زير آن قرار دارد اسـتفاده مـيشـود» (ايرواني و پورخسرواني، ١٣٩١: ٨٩).