خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و مقایسه عملکرد درونی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در12 حیطه اثربخشی، راهنمایی تحصیلی، جو دانشگاه، زندگی در مجتمع دانشگاهی، خدمات حمایتی دانشگاه، میزان اهمیت به دانشجو، اثربخشی آموزشی، کمک های مالی و حمایتی، اثربخشی پذیرش دانشجو، سلامت و امنیت دانشکده ها، خدمات برتر، دانشجو محوری و پاسخگویی به جمعیت های گوناگون انجام شده است. در این پژوهش از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است و در مجموع تعداد 328 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی مورد پرسش قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که بر مبنای پرسشنامه بین المللی رضایت سنجی نوئل لویتس تهیه گردید. داده های بدست آمده با استفاده از آزمون های t وابسته، t گروه های مستقل، t تک نمونه ای و آزمون فریدمن، تحلیل شد. نتایج نشان داد که، تمامی مولفه ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده اند. بیشترین میزان رضایت نسبی مربوط به سه مولفه، خدمات برتر، اثربخشی پذیرش دانشجو و اثربخشی آموزشی بوده و در سایر مولفه ها کمترین میزان رضایت مشاهده شده است. همچنین مقایسه دو دانشگاه نشان داد که در بعد پاسخگویی به جمعیتهای گوناگون، رضایت دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس در حد متوسط به بالا بوده است. در سایر مولفه ها علی رغم بالاتر بودن میانگین بدست آمده از نظر دانشجویان در دانشگاه تربیت مدرس نسبت به میانگین بدست آمده در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تفاوت معناداری بین دو دانشگاه مشاهده نشد. و میزان رضایت از عملکرد آموزشی دانشگاه ها در حد پایین ارزیابی شده است.
ملخص الجهاز:
در راستای تحقق این هدف پرسش های زیر مورد بررسی قرار گرفته اند: ١- مؤلفه های ارزیابی درونی (اثر بخشی ، راهنمایی تحصیلی ، جو دانشگاه ، زندگی در مجتمع دانشگاهی ، خدمات حمایتی دانشگاه ، میزان اهمیت به دانشجو، اثربخشی آموزشی ، کمک های مالی و حمایتی ، اثربخشی پذیرش دانشجو، سلامت و امنیت دانشکده ها، خدمات برتر، دانشجو محوری و پاسخگویی به جمعیت های گوناگون ) تا چه حد منطبق با انتظارات دانشجویان است ؟ ٢- کدامیک از موارد ذکر شده برای دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی از اهمیت بیشتری برخوردار است ؟ ٣- دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی نسبت به کدامیک از این مؤلفه ها از رضایت مندی بیشتری برخوردارند؟ ٤- چه تفاوتی بین دیدگاه دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی مختلف درخصوص مؤلفه های ذکر شده وجود دارد؟ روش شناسی پژوهش پژوهش حاضر از نوع توصیفی و به صورت پیمایشی است زیرا پژوهشگر بدون دخل و تصرف در متغیرها موقعیت را همان گونه که هست مورد بررسی قرار داده است .
1-161 Motallebi-fard Alireza, Hamid Reza Arasteh, Naveh Ebrahim Abdolrahim and Abdollahi Bijan (2016), Examining the Factors Effective in the Formation and Development of Mis- performance in Higher Education in Iran, Bi-quarterly Journal of Management and Planning in Educational Systems, Volume 9, Number 17, pp.
Norouzadeh, Reza, Fathi Vajargah, Kourosh (2008) Introduction to University Curriculum, Tehran, Institute of Research and Planning for Higher Education.