خلاصة:
هدف اصلی محقق از اجرای پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سلامت اجتماعی با میل شغلی و فرسودگی مزمن معلمان در دور ه ی اول متوسطه ی شهرستان پارسیان است.به منظور اجرای این تحقیق، 140 نفر از معلمان دوره اول متوسطه به عنوان نمونه به طور تصادفی برگزیده شدند. روش تحقیق حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است که با استفاده از پرس شناسنامه ی سامت اجتماعی کییز، اطلاعات موردنیاز مقیاس میل شغلی و فرسودگی چالدر جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داد ه ها با نرم افزار s pss20 و از روشهای آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چند متغیره و همبستگی کانونی صورت گرفت. در نهایت، نتایج آماری نشان داد که بین سامت اجتماعی با فرسودگی مزمن و میل شغلی رابطه ی معناداری وجود دارد؛ با افزایش سلامت اجتماعی، میل شغلی افزایش و فرسودگی مزمن معلمان کاهش می یابد. در این بررسی، نتایج همبستگی کانونی بیانگر این بود که متغیر میل شغلی در تبیین سامت اجتماعی از بیشترین عملکرد برخوردار است. قویترین رابطه در بعد اول کانونی، بین متغیر میل شغلی از متغیرهای مجموعه ی اول )وابسته( و مولفه ی مشارکت اجتماعی از متغیرهای مجموعه ی دوم )مستقل است.
ملخص الجهاز:
جدول ١:ضرایب همبستگی بین متغیرهای پیش بین (سلامت اجتماعی ومؤلفه های آن )ومتغیرملاک (فرسودگی مزمن ) متغیر ملاک فرسودگی مزمن متغیر پیش بین r p سلامت اجتماعی -0/220 0/009 شکوفایی اجتماعی -0/223 0/008 انطباق اجتماعی -0/059 0/492 انسجام اجتماعی -0/157 0/064 پذیرش اجتماعی -0/010 0/908 مشارکت اجتماعی -0/190 0/025 مندرجـات جـدول ١ نشـان می دهـد کـه بیـن سـلامت اجتماعـی و مؤلفه هـای آن البتـه بــه جــز مؤلفه هــای (انطبــاق ، انســجام و پذیــرش اجتماعــی )، بــا متغیــر فرســودگی مزمــن در معلمــان رابطــه ی معنــاداری وجــود دارد (در ســطح ٠٥>p)؛ بنابرایــن فرضیــه ی اول و فرضیه هــای فرعــی ١ و ٥ تأییــد و فرضیه هــای فرعــی ٢ و ٣ و ٤ رد می شــود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) مندرجـات جـدول ٣ نشـان می دهـد کـه بیـن سـلامت اجتماعـی و مؤلفه هـای آن البتـه به جـز مؤلفه هـای (انسـجام اجتماعـی و پذیـرش اجتماعـی )، بـا متغیـر میـل شـغلی در معلمـان رابطـه ی معنـاداری وجـود دارد (در سـطح ٠٠٥>p)؛ بنابرایـن فرضیـه ی سـوم و فرضیه هـای فرعــی ١ و ٢ و ٥ تأییــد و فرضیه هــای فرعــی ٣ و ٤ رد می شــود.
فرضیـه ی ٦: بیـن مؤلفه هـای سـلامت اجتماعـی (شـکوفایی و مشـارکت اجتماعـی) بـا فرسـودگی مزمـن و میـل شـغلی معلمـان رابطـه ی معنـی دار وجـود دارد.
فرضیـه ی ٥: بیـن سـلامت اجتماعی بـا فرسـودگی مزمن و میل شـغلی معلمـان ، رابطه ی معنی دار وجـود دارد.
فرضیـه ی ٦: بیـن مؤلفه هـای سـلامت اجتماعی (انسـجام ، پذیرش ، شـکوفایی ، مشـارکت ٢٠ و انطبـاق اجتماعـی ) بـا فرسـودگی مزمن و میل شـغلی معلمـان رابطـه ی معنی دار وجـود دارد.