خلاصة:
بر اساس چرخهی مدیریت بحران، شبکهی معابر در مرحلهی واکنش بلافاصله بعد از زلزله، بهمنظور عملیات امداد و نجات و در مرحلهی بازسازی برای بازگرداندن جابهجاییها به حالت عادی، نقش اساسی ایفا میکند. در همین راستا هدف این پژوهش تحلیل وضعیت آسیبپذیری شبکهی معابر شهر الیگودرز و پس از آن ارزیابی قابلیت دسترسی نقاط مختلف شهر پس از وقوع زلزله است. برای این منظور از ترکیب دو روش تحلیل شبکه و تحلیل فضایی (تحلیلهای همپوشانی و تحلیل هزینهی مسافت) استفاده شده است. در این پژوهش در گام اول با مروری بر پیشینهی تحقیق و با تمرکز بر رویکردهای شبکهمبنا، سه دسته متغیر مربوط به ویژگیهای بافت پیرامون معابر، ساختار توپولوژیکی شبکه و ویژگیهای عملکردی آن تبیین شده است. برخلاف مطالعات قبلی در انتخاب این متغیرها وضعیت هر معبر در پیوند با کل شبکه مد نظر قرار گرفته است. در گام دوم پس از ترسیم ساختار انتزاعی (گراف) شبکه و وزندهی شاخصها با استفاده از ترکیب دو روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) و توابع تحلیل همپوشانی سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، نقشهی آسیبپذیری معابر شهر در مقیاسی 4 درجهای ارائه شده است. نتایج این مرحله نشان میدهد حدود 42 پیوند که مجموعا حدود 11.5 درصد طول کل معابر شهر را تشکیل داده در بالاترین درجهی آسیبپذیری قرار دارند. در نهایت نیز با استفاده از تابع تحلیل فضایی هزینهی مسافت و با سناریوی حذف آسیبپذیرترین معابر، وضعیت قابلیت دسترسی پس از وقوع زلزله تحلیل شده است. با حذف این معابر از شبکه، قابلیت دسترسی در برخی از نقاط شهر- عمدتا مناطق مرکزی شهر- بین40 تا 120 متر کاهش مییابد.
According to crisis-management cycle, road network substantially plays the important role in reduction
of negative impact of earthquake. In fact, road network fundamentally promotes emergency aids during
earthquake and facilitates mobility for citizens after the earthquake. This study aims to analyze vulnerability of
Aligoodarz's road network and then evaluates urban space accessibility following earthquake. In this regard, combinations
of graph-theory concepts and GIS-based spatial analysis are used. In the first step, three categories of
criteria for the vulnerability of road network have been identified based on the relevant the theoretical foundation.
These criteria are relating to vulnerability of build-up area surrounding of roads, topological properties of road
network, and functional properties of road network. In the second step, real-world road network is converted to
graph network and then the importance of each criterion is achieved based on Analytic Hierarchy process (AHP).
In continues, by using AHP's results in GIS spatial analysis, vulnerability map for road network is produced, on a
four-point ordinal scale. This map shows that about 42 links, which constitute 11.5 percent of total length of roads
have the highest degree of vulnerability. In final step, the highest vulnerable roads (links) are eliminated, and then
urban space accessibility is computed using a cost-distance algorithm. The accessibility map also shows that accessibility
in some urban areas- mainly central areas- reduces between 40 to 120 meters.