خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش آگاهی سیال به مادران بر بهبود روابط والد- فرزند انجام شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان بهارستان (از توابع استان تهران) در سال تحصیلی 94-93 همراه مادرانشان تشکیل میدادند. نمونه حاضر در پژوهش تعداد 24 نفر از دانش آموزان به همراه مادرانشان بودند که روابط خوبی با یکدیگر نداشتند و به روش نمونهگیری خوشهای همراه با مصاحبه انتخاب شده بودند و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل 12 نفره تقسیم شدند. مادران گروه آزمایش 8 جلسه 120 دقیقهای آموزش آگاهی سیال (1 جلسه در هفته) را دریافت نمودند؛ و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه تعارضات والد-فرزندی موری ای. اشتراوس (2002) بود. در این تحقیق از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل همراه با پیگیری 90 روزه استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و تحلیل واریانس یکراهه صورت گرفت. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش آگاهی سیال به مادران موجب کاهش تعارضات والد-فرزند و ابعاد آن (پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی) در مادران و فرزندان میشود. دیگر یافتهها حاکی از آن بود که آموزش آگاهی سیال به مادران در افزایش توانایی استفاده از راهبردهای استدلالی در مادران و فرزندان به طور معناداری موثر بوده است و این یافتهها در مرحله پیگیری حفظ شدند (05/0 p<). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر به مشاوران و روان شناسان پیشنهاد میشود از آموزش آگاهی سیال به شیوهی گروهی بهعنوان یک روش کارآمد جهت بهبود روابط والد- فرزند استفاده کنند.
ملخص الجهاز:
از میان انواع متعدد روابط انسانی مؤثر در رشد و تکامل فرزند، شخصیت مادر اهمیت اساسی دارد و چگونگی نگرش ها و گرایش های مادر نسبت به امر بچه دار شدن ، همسر و سایر اعضای خانواده ، هم چنین نسبت به زندگی اجتماعی، نقش خود به عنوان مادر، مهم تر از همه ، گرایش های او نسبت به فرزند خود و درک نیازهای او با محبت خاص مادری و پذیرش و کنترل فرزند بسیار اساسی است ، زیرا مستقیما روی فرزند اثر میگذارد و غالبا در طول حیات با او همراه است (شعاری نژاد، ١٣٩٢)، به گونه ای که روابط بین فردی سالم بین والدین و فرزندان مخصوصا مادر عملکرد اجتماعی، تحصیلی و عاطفی فرزندان را افزایش داده و باعث میشود فرزندان کمتر دچار افکار منفی شوند (فونتنل ، ٢٠٠١؛ ترجمه قیطاسی و حاجی زاده ، ١٣٩١).
Jermann, Billieux, Laroi, Argembeau, Bondolfi, Zermatten & Van der Linden طی انتقال به دوره نوجوانی در فرزندان بروز میکنند باعث میشود که در رابطه با فرزندان خود بهتر عمل کنند؛ ازآنجاکه روابط والد- فرزند نقش مهمی در ابعاد گوناگون زندگی فرزندان دارند اجرای برنامه ها و مداخلات گوناگون جهت آگاهی والدین و بهبود روابط والد- فرزند ضروری به نظر میرسد.
7. stabilization of emotions پژوهش به دنبال یافتن پاسخ علمی به این سؤال است که تأثیر آموزش آگاهی سیال به مادران بر بهبود روابط والد- فرزندی چیست ؟ روش جامعه آماری این تحقیق ، کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهرستان بهارستان (از توابع استان تهران ) به همراه مادرانشان در سال تحصیلی ٩٤-٩٣ بود که سن آن ها بین ١٥- ١٣ سال بود.