خلاصة:
هدف: بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز از سه جنبه دانش، نگرش و هفت فعالیت مدیریت اطلاعات شخصی (شامل دوباره یابی، ذخیره سازی، سازماندهی، نگهداشت، مدیریت جریان اطلاعات، ارزش یابی و ارزش گذاری، و مفهوم سازی) بر اساس مدل جونز است.
روش: این پژوهش به روش پیمایشی و توصیفی _ تحلیلی انجام و از پرسشنامه تصحیحشده «آموزنده» (1390) استفاده شد. با تعیین تعداد کل دانشجویان تحصیلات تکمیلی (4422 نفر) و با استفاده از جدول کرجسی _ مورگان، تعداد تقریبی نمونه 354 نفر تعیین گردید. از میان 354 پرسشنامه توزیعشده، 304 پرسشنامه برگردانده (نرخ پاسخ 87/ 85%) و کار تجزیهوتحلیل یافته ها بر اساس تعداد مذکور انجام شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و برای تعیین معنا داری تفاوت ها از آمار استنباطی (آزمون تی و تحلیل واریانس) استفاده شد.
یافته ها: یافته های توصیفی منتج از پژوهش نشان داد میانگین های دانش، نگرش و مجموع هفت فعالیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ترتیب برابر با20/ 3، 97/ 3، و 86/ 2 و میانگین کل مدیریت اطلاعات شخصی آنان برابر با 02/ 3 و در سطح متوسط است. در این پژوهش به نقش چهار متغیر جنسیت، سن، دانشکده محل تحصیل و مقطع تحصیلی در مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان پرداخته و مشخص شد که از میان این عوامل «مدیریت اطلاعات شخصی» در بین دانشکده های مختلف با توجه به سطح معناداری 04/ 0 تفاوت معناداری وجود دارد، ولی میان زنان و مردان و دانشجویان با مقاطع و گروه سنی های مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
com"/> چکیده هدف: بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز از سه جنبۀ دانش، نگرش و هفت فعالیت مدیریت اطلاعات شخصی (شامل دوبارهیابی، ذخیرهسازی، سازماندهی، نگهداشت، مدیریت جریان اطلاعات، ارزشیابی و ارزشگذاری، و مفهومسازی) بر اساس مدل جونز است.
یافتهها: یافتههای توصیفی منتج از پژوهش نشان داد میانگینهای دانش، نگرش و مجموع هفت فعالیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ترتیب برابر با20/3، 97/3، و 86/2 و میانگین کل مدیریت اطلاعات شخصی آنان برابر با 02/3 و در سطح متوسط است.
در پژوهش حاضر میتوان مدیریت اطلاعات شخصی را چنین تعریف کرد: مدیریت اطلاعات شخصی به رویه و فعالیتهایی اطلاق میشود که دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، به وسیلۀ آنها برای انجام تکالیف کلاسی، پژوهشها، طرحها و پایاننامههای خود، اقلام اطلاعاتی الکترونیکی را در فضای شخصی رایانهای به منظور برآوردن نیازها و هدفهای خاص در زمان مطلوب فراهمآوری، ذخیره، سازماندهی، بازیابی و استفاده میکنند.
«آموزنده» از واژۀ «مهارت» به جای «فعالیت» در مدل جونز استفاده کرده است، درحالیکه وی در پرسشنامه خود به فرایند انجام این فعالیتها با توجه به سه عنصر زمان، مکان و راهبردهای لازم هر فعالیت پرداخته است نه به بررسی میزان مهارتهای افراد در فعالیتهای مدیریت اطلاعات شخصی.
با توجه به جدول مقدار میانگین میانگینهای بهدستآمده از مجموعه عناصر نگرش که برابر با 97/3 است میتوان ادعا کرد که نگرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز درحد مطلوب است و نشان میدهد که دانشجویان </رجوع شود به تصویر صفحه> به اهمیت و ضرورت مدیریت اطلاعات شخصی و لزوم بهکارگیری آن در مجموعۀ اطلاعات شخصی واقف هستند.