خلاصة:
در عصر امروز جامع عمل پوشاندن به سیاست های متعالی آموزش و پرورش مستلزم اصلاحات اساسی
میباشد. که این اصلاحات در پیشرفت و توسعه کشورنقش بسزایی دارد. یکی از مهم ترین این اصلاحات
کاهش تمرکز نظام در برنامه ریزی درسی میباشد. هدف اصلی ما در این پژوهش بررسی نقش مدرسه
محوری و تصریح نقش آن بر کاهش تمرکز در نظام برنامه ریزی درسی ایران است. ما در این پژوهش از
روش پرسشنامه محقق ساخته و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش های کمی و کیفی استفاده شده است و همچنین روش نمونه گیری غیرتصادفی که از نوع هدفمند میباشد. که نتایج این بررسی ها نشان میدهد که امکان مشارکت مدارس در انتخاب و سازماندهی فعالیتها و تجربیات یاددهی، یادگیری، انتخاب و
سازماندهی محتوا و ارزشیابی از برنامه درسی در حد بالا و در حوزه تدوین اهداف را در حد متوسط
ارزیابی شده اند.
ملخص الجهاز:
واژه هايکليدي: عدم تمرکز برنامه ريزي، برنامه ريزي درسي، ديدگاه متخصصان وکارشناسان ٢٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و نهم ، بهار ١٣٩٧ * * * * * ١ - مقدمه از دهه ي ١٩٧٠ ميلادي به بعد در نتيجه تعيين و تدبين اصلاحات مدرسه ، سيستم مدرسه محوري با هدف تمرکز زدايي از آموزش و پرورش به سياست راه بردي نظام هاي آموزش و پرورش تبديل شده است .
توسعه مدرسه محوري با هدف کاهش تمرکز، در کشور ما نيز يکي از راه کارهاي اساسي جهت رفع بسياري از مشکلات نظام آموزشي به شمار ميرود و اجراي اين طرح با برنامه ريزي دقيق و گام به گام ميتواند آينده روشني را در روند آموزشي کشور مجسم نمايد، نيل به اهداف اين رويکرد با همکاري بخش هاي مختلف جامعه مقدور مي باشد و مستلزم مشارکت کليه شرکاي برنامه درسي است (٣).
هدف اساسي ما اين پژوهش مطالعه و بررسي نقش مدرسه محوري بر کاهش تمرکز در نظام برنامه ريزي درسي ايران از ديدگاه متخصصان وکارشناسان بوده است (٤).
(به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار-١ ميزان توزيع فراواني افراد نمونه به تفکيک رتبه علمي تاثير آموزش مدرسه محور بر قدرت برنامه درسي / ٢٩ پايايي ابزار پژوهش در اين پژوهش براي محاسبه پايايي ازآلفاي کرونباخ استفاده شده است .
(2004): sharing educational decision with parents: perceptions of parents , teachers , and principals in a school - based management setting , degree Edp. the George Washington university.