خلاصة:
هدف از این مطالعه، مقایسه سطح تحمل ابهام در بین دانشجویان رشته حسابداری و مدیریت است.
روش: مطالعه حاضر از نوع مطالعات توصیفی- پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه تحمل ابهام مک دونالد(1970) بهره گرفته شد. جامعه آماری مطالعه حاضر دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری رشته حسابداری و مدیریت سطح کشور بوده است. حجم نمونه 398 نفر بود و برای آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون آنالیز واریانس چند راهه استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از بررسی فرضیه ها حاکی از آن است که بین دانشجویان رشته حسابداری و مدیریت در سطح تحمل ابهام، تفاوت معناداری وجود ندارد. دیگر نتایج نشان داد، متغیرهای جنسیت، سن، تجربه کاری و سطح تحصیلات بر سطح تحمل ابهام دانشجویان حسابداری و مدیریت تاثیری ندارد.
نتیجه گیری: نتایج حاصله حاکی از آن است که دانشجویان در حین دوران تحصیل خود، بایستی در راستای افزایش قدرت حل مسئله و چگونگی مواجه شدن با موقعیتهای مبهم، آموزشهای مناسبی را دریافت دارند که در این راستا، دانشگاهها مهم ترین نقش را ایفا می کنند
ملخص الجهاز:
"یافتهها: نتایج حاصل از بررسی فرضیهها حاکی از آن است که بین دانشجویان رشتۀ حسابداری و مدیریت در سطح تحمل ابهام، تفاوت معناداری وجود ندارد.
بنابر این، سؤالی که برای ما مطرح میشود این است که آیا دانشجویان جذبشده به حرفۀ حسابداری از سطح تحمل ابهام مناسبی برای برآوردن نیازهای حرفهای خود برخوردارند یا خیر؟ مطالعۀ حاضر با هدف بررسی و مقایسۀ سطح تحمل ابهام بین دانشجویان حسابداری و مدیریت، زمینه و شرایط مناسب را برای تسهیل وظایف حرفهای به طور کل و فرایند تصمیمگیری و قضاوت به طور خاص توسط دانشجویان حسابداری که در حقیقت همان حسابداران حرفهای آیندهاند، فراهم آورده و امکان رشد و تعالی سازمانها و در نهایت جامعه را در پی خواهد داشت.
پرایس واترهاوس کوپر 8 (2003) استدلال میکند که دانشجویان حسابداری نیاز به درک پیچیدگی محیط کسبوکار دارند، برای Furnham & Marks Furnham & Ribchester Xu & Tracey Teoh & Foo Steenkamp & Wessels McLain, Kefallonitis & Armani Siegel Price Waterhouse Coopers حمایت از توانایی خود و به منظور شناسایی و حل مشکلات با ابهام قابل توجه و در شرایطی که شامل مقدار قابلتوجهی تغییرات است(استینکمپ و وسلز، 2014).
در Cowperthwite Lamberton, Fedorowicz & Roohani Harding & Ren Elias Weisbrod تحقیق انجامشده توسط استینکمپ و وسلز(2014) با استفاده از مقیاس تحمل ابهام مکدونالد، سطح تحمل ابهام میان دانشجویان حسابداری و تجارت بررسی شد و نتایج آنها حاکی از آن بود که دانشجویان حسابداری سطح تحمل ابهام کمتری نسبت به دانشجویان تجارت دارند."