خلاصة:
هدف از انجام پژوهش حاضر تبیین تاثیر موثرتر سبک رهبری تحولگرا بر رفاه کارکنان (کیفیت زندگی
کاری، رضایت از زندگی، تعهد سازمانی و کاهش فرسودگی شغلی) نسبت به سبک رهبری تبادلی بوده
است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش مورداستفاده توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش
شامل 140 نفر از کارکنان اداره کل آموزش وپرورش تهران بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان
تعداد 103 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری داده ها از
پرسشنامه های سبک رهبری چندعاملی(MLQ)و کیفیت زندگی کاری، فرسودگی شغلی، تعهد سازمانی و
رضایت از زندگی استفاده شده است. آزمون فرضیات با استفاده از مدل معادلات ساختاری به کمک نرم افزار
PLSانجام شده است. نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش خوبی
برخوردار بوده و همه ضرایب همبستگی در سطح 0/01معنی دار بوده و هر دو سبک رهبری بر رفاه کارکنان
موثر بودهاند اما تاثیر سبک رهبری تحولگرا بیشتر بوده است و این سبک منجر به ارتقای کیفیت زندگی
کاری و درنتیجه رضایت از زندگی کارکنان اداره میشود اما تاثیر فرسودگی شغلی و تعهد سازمانی بر
رضایت از زندگی کارکنان معنی دار نبوده است. نتایج و پیشنهادها در حوزه سبک رهبری و رفاه کارکنان
در اداره آموزشوپرورش نشان داده است که مدیران باید از سبک رهبری تحول گرا به منظور ارتقای رفاه
کارکنان استفاده کنند.
ملخص الجهاز:
"نتایج الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار بوده و همه ضرایب همبستگی در سطح ٠/٠١ معنیدار بوده و هر دو سبک رهبری بر رفاه کارکنان مؤثر بوده اند اما تأثیر سبک رهبری تحول گرا بیشتر بوده است و این سبک منجر به ارتقای کیفیت زندگی کاری و درنتیجه رضایت از زندگی کارکنان اداره میشود اما تأثیر فرسودگی شغلی و تعهد سازمانی بر رضایت از زندگی کارکنان معنیدار نبوده است .
مطالعات زیادی ارتباط سبک رهبری و تأثیر آن بر ابعاد رفاه کارکنان را موردبررسی قرار داده اند (نیلسن و همکاران ١٢، ٢٠٠٨)؛ اما پژوهش های اندکی به بررسی رابطه سبک رهبری با رفاه (به عنوان مجموعه ای از کیفیت زندگی کاری، رضایت از زندگی، تعهد سازمانی و کاهش فرسودگی شغلی) پرداخته اند.
baveed & Aftab Farooqi 78 پژوهش های رهبری و مدیریت آموزشی فرسودگی شغلی ١: یکی از عمده ترین مسائل شغلی که معمولا به شکل واکنش در برابر فشارهای شغلی و سازمانی در میان کارکنان دیده میشود پدیده فرسودگی شغلی است .
ضرایب استاندارد و مقدار t و معنیداری فرضیه های پژوهش فرضیه (مسیر) ضریب استاندارد مقدار t سطح معنیداری (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیه اول پژوهش که تأثیر سبک رهبری تحول گرا بر کیفیت زندگی کاری کارکنان است در سطح ٠/٠١ معنیدار است ضریب استاندارد ٠/٥٦ و مقدار t به دست آمده برای این ضریب ٥/٠١ است درنتیجه فرضیه اول در سطح اطمینان ٠/٩٩ تأیید شده است .
رهبری تحول در اداره آموزش وپرورش توصیه میشود زیرا این سبک بر ادراک کارکنان از کیفیت زندگی کاری و همین طور افزایش تعهد سازمانی و کاهش فرسودگی شغلی و از همه مهم تر بر رضایت از زندگی کارکنان در کل مؤثر است ."