خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر" بررسی تاثیر راهبردهای فراشناختی بر انگیزه پیشرفت و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی" است. روش تحقیق این پژوهش، شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و جامعه مورد مطالعه این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی که در سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند تشکیل میدهد؛ که به روش خوشه ای تصادفی تک مرحلهای از بین 4 مدرسه دخترانه 2 مدرسه به صورت تصادفی انتخاب گردید و دانش اموزان پایه ششم آن در 2 گروه 30 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزارگرآوری دادهها نیز، پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس (1993) و فرسودگی تحصیلی برسو (1997) و آموزش راهبردهای فراشناختی به دانش اموزان است. جهت تجزیهوتحلیل دادهها متناسب با فرضیههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس یکراهه استفاده گردید. نتایج تحلیل کوواریانس یکراهه نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی، بر فرسودگی تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است و موجب کاهش فرسودگی تحصیلی گروه آزمایش میگردد. در حالی که تفاوت معناداری بین دو گروه کنترل و آزمایش از لحاظ انگیزش پیشرفت تحصیلی مشاهده نشد.
ملخص الجهاز:
در تحقیقی که عطارخامنه و سیف (١٣٨٨) با عنوان تاثیر آموزش راهبردهای مطالعه و یادگیری فراشناختی بر انگیزش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام دادند، نتایج پس آزمون انگیزش پیشرفت نشان داد که تفاوت معنی داری بین دو گروه کنترل و آزمایش وجود دارد و در این مقایسه نمره گروه آزمایش (آموزش دیده با راهبرد فراشناختی) نسبت به گروه کنترل بیشتر بوده است .
نتایج پژوهش فیضیپور و زینالی نیز (١٣٩١) نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه (راهبرد فراشناختی) تاثیر مثبتی بر پیشگیری از افت و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دارد و میتوان به عنوان یک راهکار آموزشی در طول دوران تحصیلی استفاده کرد.
یافته های استنباطی فرضیه اول : راهبردهای فراشناختی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر حسن آباد تاثیر دارد؛ جهت بررسی این فرضیه ، ابتدا از تحلیل کوواریانس استفاده شده است .
جدول تعیین برابری واریانس نمرات انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان F مقدار درجه ازادی اول درجه آزادی دوم سطح معنیداری 0/58 58 1 0/29 همان گونه که مشاهده میشود، مقدار f با (١و ٥٨ =df) معنیدار نگردیده است (٠/٠٥ ≤p ) ، بنابراین نتیجه میگیریم که بین میزان واریانس نمرات انگیزه پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معنیدار وجود ندارد و این پیش فرض رعایت گردیده است .
بنابراین چنان چه مطالعات دوره - های پیگیرانه داشته باشد، شاهد آن خواهیم بود که با آموزش راهبردهای فراشناختی ، فرسودگی تحصیلی کاهش (همچنان که این نتیجه از تحقیق حاضر حاصل شده است ) و به تبع موجبات افزایش انگیزه پیشرفت فراهم میشود.